طراحی مجموعه کودکان کم توان ذهنی با رویکرد روانشناسی محیطی

طراحی مجموعه کودکان کم توان ذهنی با رویکرد روانشناسی محیطی

ساره رسولی1 فرزین نگارستان2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد دامغان
2) - هیات علمی دانشگاه تهران، ایران

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
کودکان کم توان ذهنی با توجه به محدودیت هایی در قوای شناختی شان، با مسایل عمده ای از جمله، عدم سازش یافتگی با افراد و محیط پیرامونشان دست به گریبانند، که موجب بروز اختلالات رفتاری همانند پرخاشگری در آن ها می شود. حوزه های عمومی مرتبط با دانش علوم رفتاری در مقوله های مرتبط با معماری فضاهای کودکان، علاقمندند تا اساس مطالعات خود را بر مبنای نظریه های رشد و یادگیری کودکان بنا نهند. از این حیث مطالعات بسیاری در رابطه با کودکان کم توان ذهنی و به تبع آن محیط ها که بیشترین اثر و نقش را بر کودکان و تمدن سازی جوامع را به عهده دارند، انجام شده است.معماری فضا با اگاهی از روانشناسی محیطی فضایی را پدید می آورد که کودک در آن با توجه به خصوصیات اخلاقی و رفتاری و همچنین ضعفهای ارتباطی میتواند روانی بدون استرس و دور از تنش را با یادگیری بالا سپری کند. هدف این است که بتوان با ایجاد محیطی معمارانه و روانشناسانه محیط معماری را با روانشناسی و نیازهای کودک کم توان ذهنی تلفیق کرده و در آن مشکلات رفتاری و تنشها و آسیبها را حل کرد
کلمات کلیدی : طراحی کودکان کم توان ذهنی روانشناسی محیطی و معماری