مولفه های سرمایه اجتماعی به منظور توسعه خلاقیت در فضاهای شهری نمونه موردی محور گلخون شهر شیراز

مولفه های سرمایه اجتماعی به منظور توسعه خلاقیت در فضاهای شهری نمونه موردی محور گلخون شهر شیراز

جواد پی تام1 محسن پناهنده2 نسیم سالمی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد ، گروه شهرسازی، یزد، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد ، گروه شهرسازی، یزد،
3) دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد ، گروه شهرسازی، یزد، ایران-

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
مفهوم سرمایه اجتماعی در دو دهه ی اخیر جایگاه ویژه ای در مطالعات جامعه شناسی پیدا کرده است. سرمایه اجتماعی ریشه در تعاملات احتماعی دارد و هنگامی که سطح تعاملات در جامعه افزایش یابد، باعث افزایش سطح سرمایه اجتماعی می شود. یکی از عواملی که می تواند باعث افزایش سطح تعاملات شود خلق فضاهای شهری است. فضاهای شهری در شهر یکی از مهم¬ترین عناصر شهری به حساب می آید و ایجاد بستری برای توسعه ی خلاقیت در شهر نیاز به مدیریت صحیح و برنامه ریزی بلند مدت و مداوم دارد. یکی از لوازم برنامه ریزی در دنیای جدید توجه به مشارکت های فعال و اثر بخش همه جانبه ی افراد جامعه در تمام ابعاد مختلف توسعه ی شهری می باشد. ایجاد و توسعه ی خلاقیت در فضاهای شهری یدون برنامه ریزی، مشارکت و تعاملات اجتماعی امری ناممکن است. پژوهش پیش رو تعاملات اجتماعی را به عنوان نقطه اشتراک بین سرمایه اجتماعی، خلاقیت و فضاهای شهری معرفی می کند. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و بررسی متون، سعی دارد به بررسی مولفه های سرمایه اجتماعی و خلاقیت در فضاهای شهری که مهم¬ترین آنها مشارکت و تعاملات اجتماعی، اعتماد به فضا، انسجام اجتماعی، سرزندگی در فضاهای شهری، تنوع و هویت در فضا در جهت ایجاد و توسعه ی خلاقیت در فضاهای شهری بپردازد. عمده ترین منابع مورد استفاده در این پژوهش، کتاب ها و مجلات تخصصی می باشند، به صورتی که ابتدا با مروری بر ادبیات تخصصی حوزه سرمایه اجتماعی و خلاقیت در فضاهای شهری، نقطه نظرات مسائل شهری در رابطه با این موضوع مطرح می شود؛ سپس ویژگی و مزایای خلاقیت که می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه ی فضاهای شهری داشته باشد، مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد.
کلمات کلیدی : واژه‌هاي كليدي: سرمایه اجتماعی خلاقیت فضاهای شهری تعاملات اجتماعی مشارکت افراد.