ارزیابی پتانسیل مچاله شوندگی تونل البرز (آزادراه تهران شمال) با استفاده از روش های تجربی و نیمه تجربی
ارزیابی پتانسیل مچاله شوندگی تونل البرز (آزادراه تهران شمال) با استفاده از روش های تجربی و نیمه تجربی
مجید میرزایی عبدالیوسفی1 شکرا.. زارع2 مجید نیکخواه3 سعید الیکایی طالقان4
1) دانشجویی کارشناسی ارشد معدن گرایش مکانیک سنگ دانشگاه شاهرود
2) استادیار دانشکده معدن، نفت و... دانشگاه شاهرود-
3) استادیار دانشکده معدن، نفت و... دانشگاه
4) کارشناس ارشد مکانیک سنگ شرکت جنرال مکانیک
محل انتشار :
سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
یکی از پدیدههایی که ممکن است باعث بروز مشکلات اساسی در عملیات تونلسازی، نگهداری و بهرهبرداری از تونل شود، پدیده مچالهشوندگی سنگهای مسیر میباشد. این پدیده هنگامی روی میدهد که تنشهای القایی بوجود آمده در اثر حفاری زیرزمینی بیشتر از مقاومت برشی تودهسنگهای در برگیرنده حفره باشد. به این ترتیب خزش سنگ به داخل حفره ایجاد شده آغاز میشود. برای ارزیابی و پیشبینی این پدیده روشها را در سه گروه روشهای تجربی، نیمهتجربی و عددی دسته بندی میکنند. در این مقاله با استفاده از روشهای تجربی و نیمهتجربی پرکاربرد، پتانسیل مچالهشوندگی سنگهای دربرگیرنده تونل البرز مورد محاسبه و ارزیابی قرار گرفته است. با توجه به این روشها مقاطع با درجات شدت مچالهشوندگی مختلف مشخص میشوند تا بتوان سیستم نگهداری مناسب را برای هر مقطع انتخاب نمود.
کلمات کلیدی :
پدیده مچالهشوندگی
روشهای تجربی
روش های نیمهتجربی
تونل البرز