طراحی مدرسه با ارتقاء کیفیت حیاط

سامره زارعی قادیکلایی1 حسین امینی2

1) دانش اموخته، دانشگاه آزاد واحد سوادکوه، ایران
2) دانش اموخته، دانشگاه آزاد واحد سوادکوه، ایران

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
فضاهاي آموزشي به عنوان يكي از مهمترين فضاهاي شهري، بايد مورد توجه قرارگيرند. زيرا براي كودك، اولين محيطي كه مقررات در آن اعمال ميشود، مدرسه است. بنابراين، ايجاد محيطي آرام، دوست داشتني و لذتبخش، موجب جلب توجه و تمايل دانش آموزان براي حضور در مدرسه و ارتقاي سلامت رواني آنان ميشود. طراحی فضاهای آموزشی ضمن برخورداری از نظم هندسی و سادگی فرم برای تمام مقاطع و تناسبات داخلی فضای آموزشی، تأثیری قابل توجه در انعطاف پذیری ساختمان دارد. حیاط مدرسه به عنوان بخشی از فضای فیزیکی مدرسه نقش قابل توجهی در فرایند یادگیری دارد این در حالی است که ذهنیت عموم فقط به فضاهای درونی کلاس های درس معطوف است. طراحی مناسب حیاط می تواند به عنوان ابزار کمک آموزشی در ارتقاع کیفیت آموزش و پرورش دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرد، ضمن آنکه باعث تشویق دانش آموزان در فعالیت های گروهی و تجربه اندوزی شود، حس خلاقیت و اعتماد به نفس را در آنان تقویت نماید و فضایی طبیعی برای افزایش سطح علمی آنان پدید آورد. دراین مقاله سعی بر این است که نقش فضاهای باز را در بالا بردن جذابیت فراگیران بررسی کند.
کلمات کلیدی : حیاط مدرسه طراحی معماری شادابی دانش آموزان.