اثر صلبیت ورق اتصال مهاربند در رفتار لرزهای قاب‌های مهاربندی همگرای فولادی

اثر صلبیت ورق اتصال مهاربند در رفتار لرزهای قاب‌های مهاربندی همگرای فولادی

علی اثنی عشری1 امین محب خواه2

1) دانش آموخته کارشناسی ارشد سازه، گروه مهندسی عمران،واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی،ملایر،ایران
2) استادیار سازه،گروه مهندسی عمران، دانشکده عمران و معماری،دانشگاه ملایر

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
در طراحی سازه‌های واقع در شهرهای کوچک به منظور مقاومت در برابر بارهای جانبی عموما" از سیستم مهاربندی همگرای ویژه استفاده می‌گردد. این سیستم مهاربندی از طریق رفتار غیرالاستیک در مهاربند (کمانش و تسلیم کششی) متحمل تغییرشکل‌های بزرگی میشود. در مدل‌سازی های رایج، معمولا اثر ورق اتصال مهاربند در تامین صلبیت اتصالات تیر به ستون و در نتیجه بهبود عملکرد سیستم مهاربندی در رفتار پس کمانشی آن در نظر گرفته نمی‌شود. در این مقاله با استفاده از روش پیشنهادی رودر در مدل‌سازی ورق اتصال، به بررسی اثر صلبیت ورق اتصال در رفتار لرزه‌ای سیستم مهاربندی همگرا پرداخته شده است. برای این منظور، چهار قاب سه، شش، نه و 12 طبقه یک بار به صورت رایج (مفصلی) و یک بار با استفاده از روش پیشنهادی رودر مدل‌سازی شده و سپس توسط نرم افزار اپنسیس تحت تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی غیرخطی قرار گرفته‌اند. نتایج نشان می‌دهد که در قاب‌های مدل‌سازی شده به روش رودر، دریفت‌های کلی و میان طبقه‌ای کمتر بوده و پایداری بیشتر است. همچنین مشاهده شد در این قاب‌ها ضریب اضافه مقاومت ستون‌ها بیشتر می‌باشد.
کلمات کلیدی : سیستم مهاربندی همگرا ویژه رفتار لرزه‌ای ورق اتصال روش پیشنهادی تحلیل دینامیکی غیرخطی