طراحی فضای مناسب آموزشی برای کودکان با استفاده از الگوهای معماری پایدار

طراحی فضای مناسب آموزشی برای کودکان با استفاده از الگوهای معماری پایدار

مریم رحیمی مشکین1

1) عضو هیأت علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسدآباد

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
با بررسی رفتارها و پیشرفت کودکان در نقاط مختلف جهان مشخص است که فضای آموزشی می تواند منجر به بهبود کیفیت یادگیری آنان گردد. با انجام تحقیقات مختلف در جهان باز هم بررسی های جدید برای یافتن نظرات مختلف و تاثیر عوامل بر این موضوع نیاز می باشد. یکی از اصول قابل استفاده در معماری پایدار، توجه به طبیعت و استفاده مناسب از آن است. در این تحقیق رویکردی توصیفی- تحلیلی به همراه بررسی و طبقه بندی تحقیقات انجام گرفته به صورت پیمایشی اقدام گردید. اینطور فرض می شود که باغهای طراحی شده به دلیل تنوع زیاد در گونه های گیاهی و راهها و مسیرهای دسترسی متنوع، ایجاد حسی از طبیعت وحشی را در کودک تحریک نموده و می تواند شایستگی¬های وی را در بخش رشد فیزیکی و محیطی بهبود بخشد. با ترکیب اصول معماری پایدار و نیازمندیهای کودکان می¬توان کیفیت آموزش آنها را بهبود داد. این روش کاهش نیاز به مصرف منابع را نیز طبق اصول معماری پایدار به همراه خواهد داشت. از این گذشته همکاری کودکان و تمایلات آنها برای ایجاد چنین فضاهایی می¬تواند در روند طراحی و تبیین نیازمندیهای آنان موثر باشد. استفاده از باغها و فضای باز سبز در میان محیطهای آموزشی می تواند منجر به رضایت بیشتر و علاقه کودکان به تحصیل شود.
کلمات کلیدی : طراحی فضا کیفیت یادگیری فضاهای آموزشی معماری محیط مطالعه موردی