بررسی اثرسختی اتصالات قاب خمشی فولادی در برابر خرابیهای پیشرونده
بررسی اثرسختی اتصالات قاب خمشی فولادی در برابر خرابیهای پیشرونده
محمدتقی شریفپوردلاوری1 محمدسعید کریمی2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد سازه - دانشکده عمران - دانشگاه سمنان،
2) دانشیار دانشکده عمران - دنشگاه سمنان،
محل انتشار :
سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
خرابی پیشرونده پدیدهای است که در آن یک خسارت جزئی یا شکست موضعی ناشی از بارهای غیرعادی باعث خرابی کل سازه یا قسمت زیادی از آن می شود. در این مقاله اثر اتصالات نیمهگیردار با پنج سختی مختلف، بر پتانسیل خرابی پیشرونده قابهای خمشی فولادی نیمهصلب دوبعدی پنج، ده و پانزده طبقه و سهبعدی پنج طبقه مورد بررسی قرار گرفته است. برای نیل به اهداف این پایاننامه، هر یک از مدلهای قاب خمشی فوق (دارای پنج دهانه پنج متری در هر جهت) با پنج سختی مختلف اتصالات،(صلبFR، EI/L20، EI/L16، EI/L12و EI/L8) در ابتدا مطابق آییننامه استاندارد (2800) ویرایش 4، بارگذاری لرزهای و مطابق آیین نامه مبحث ششم بارگذاری ثقلی شده و به دلیل استفاده از اتصالات نیمهصلب، الزاماً مطابق آییننامه AISC به روش حدی LRFD طراحی گردیدند (پانزده قاب دوبعدی و پنج قاب سه بعدی). آنگاه مطابق آیین نامه UFC-2013 برای ارزیابی پتانسیل خرابیهای پیش رونده، هریک از قابهای طراحی شده فوق با اعمال حذف ستون تحت تحلیل استاتیکی غیرخطی و دینامیکی غیرخطی پوشدان، قرار داده شدند. از 180 مورد تحلیلهای پوشدان انجام شده بر روی قاب های دوبعدی، در 41 حالت آن، سازه خراب شده است، که از این مقدار حدود 22% مربوط به سختی اتصال FR (صلب) ، 22% مربوط به سختی اتصال EI/L20 ، 19% مربوط به سختی اتصال EI/L16 ، 19% مربوط به سختی اتصال EI/L12 و 17% احتمال خرابی مربوط به سختی EI/L 8 بوده است. مطابق این نتایج و همچنین با توجه به تعداد مفاصل تشکیل شده و سطح عملکردی آنها می توان نتیجه گرفت که سازه های با اتصالات انعطاف پذیرتر پتانسیل خرابی پیش رونده کمتری دارند.
کلمات کلیدی :
خرابی پیشرونده
قابهای نیمهصلب فولادی
تحلیل استاتیکی غیرخطی
تحلیل دینامیکی غیرخطی پوشدان
طراحی به روش مسیرهای جایگزین