تقویت بستر روسازی در مناطق دارای خاک ماسه ی لای دار با استفاده از الیاف خرما ، سیمان و آهک

تقویت بستر روسازی در مناطق دارای خاک ماسه ی لای دار با استفاده از الیاف خرما ، سیمان و آهک

پریسا رستگار1 امیر کاووسی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس
2) استاد دانشگاه تربیت مدرس

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
امروزه بسیاری از خرابی هایی که در سطح روسازی حادث میشود ناشی از ضعف توان باربری بستر روسازی است ، با این حال در بسیاری از مناطق بدون توجه به خاک بستر و مقاومت آن لایه های دیگر روسازی ساخته میشوند. به علاوه در برخی موارد استفاده از خاک منطقه برای استفاده در لایه‌ی زیر اساس اقتصادی‌تر است ؛ در این شرایط تثبیت امری ضروری به نظر میرسد. انتخاب نوع ماده‌ی تثبیت کننده به هدف از تثبیت و مسائل اقتصادی بستگی دارد.در این پژوهش از سه افزودنی الیاف خرما ، سیمان ،آهک و ترکیب سیمان و الیاف خرما برای تثبیت ماسه‌ی لای‌دار استفاده شده است. درصد های مختلفی از هر یک از مواد تثبیت کننده به خاک مورد نظراضافه شده و خصوصیات تراکم ، مقاومت فشاری و نسبت باربری کالیفرنیا در حالت‌های خشک و اشباع خاک تثبیت شده مورد ارزیابی قرار گرفته است.نتایج نشان می‌دهد که با افزایش الیاف خرما از5/0 تا 5/1 درصد، سیمان 5 تا 9 درصد و آهک از 4 تا 6 درصد وزن مخصوص خشک خاک کاهش یافته و درصد رطوبت بهینه افزایش می یابد . مقاومت فشاری و نسبت باربری کالیفرنیا نیز با افزایش افزودنی‌های‌ الیاف و سیمان افزایش می یابد این در حالی است که مقاومت فشاری خاک تثبیت شده با آهک تا 6 درصد وزنی افزایش چندانی ندارد. با ثابت بودن 7% سیمان و افزایش درصدهای الیاف مقاومت فشاری تا5/0 درصد الیاف افزایش وپس از آن کاهش می یابد.بیشترین افزایش مقاومت مربوط به 9% سیمان است که مقاومت فشاری خاک را از حدود3/0 به 7/16 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می‌رساند.بعد از آن ترکیب 5/0 درصد الیاف و 7% سیمان بیشترین مقاومت فشاری را دارد. هرچه درصد الیاف بیشتر می‌شود درصد توم خاک افزایش می‌یابد.
کلمات کلیدی : واژه‌هاي كليدي: تثبیت خاک CBR مقاومت فشاری الیاف خرما سیمان آهک