مدل سازی سه بعدی رفتار روسازی های بتنی در محل درزها و بررسی شرایط بارگذاری

مدل سازی سه بعدی رفتار روسازی های بتنی در محل درزها و بررسی شرایط بارگذاری

منصور فخری1 منیره ذکایی2 سعید رحیمی نژاد3

1) دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران،
2) کارشناسی ارشد مهندسی عمران- راه و ترابری،
3) کارشناسی ارشد مهندسی عمران- راه و ترابری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب،

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
روسازی های صلب یکی از انواع روسازی است که به علت عمر بالا کاربرد های زیادی می تواند داشته باشد. بارگذاری ترافیکی دینامیکی و تنش های حرارتی انواع مختلف خرابی ها مانند ترک طولی، عرضی و ترک در درز را به این روسازی تحمیل می کنند . درک پاسخ روسازی صلب تحت بار محوری و بارگذاری حرارتی، برای طراحی روسازی های جدید و همچنین اجرای اقدامات مرمت و اصلاح برای روسازی موجود، مهم است. مدل سازی سه بعدی المان محدود (3D-FE) یک ابزار قدرتمند است که می تواند به منظور بررسی اثر ترکیب هندسه دال بتن، داول بارها در درز، بار محوری متحرک ، گرادیان حرارتی در راستای ضخامت دال، و سختی لایه های زیرین در تنش ایجاد شده در روسازی صلب استفاده شود. در این مطالعه، یک مدل 3D-FE برای برای بررسی عکس العمل این نوع روسازی ساخته شده است. مدل همچنین اصطکاک بین لایه های روسازی را بررسی کرده و امکان مدل سازی هندسه های پیچیده روسازی با داول بارها و اصطکاک بین سنگدانه ای در درزها را می دهد. مدل توسعه یافته یک دید گسترده از تغییر در پاسخ روسازی، تحت بارهای محوری عبوری از درز عرضی و چندین مورد دیگر مانند هندسه روسازی، خصوصیات مصالح، گرادیان حرارتی و مقدار و شکل بار محوری را فراهم می کند.
کلمات کلیدی : واژه‌هاي كليدي: روسازی بتنی درز دار بار متحرک گرادیان حرارتی مدل 3D-FE آباکوس