بررسی اثرات اجتماعی پیدایش سکونتگاه های خودرو بر محلات همجوار (نمونه موردی شهر شریفیه)

بررسی اثرات اجتماعی پیدایش سکونتگاه های خودرو بر محلات همجوار (نمونه موردی شهر شریفیه)

علی خمسه1 زهره داودپور2

1) کارشناس مهندسی شهرسازی -
2) استادیار گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین -

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
جهان به سرعت در حال حرکت به سمت شهرنشینی است. براساس گزارش سال 2014 دورنمای شهرنشینی جهان که توسط سازمان ملل متحد منتشر شد، امروزه 54 درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می‎کنند و انتظار می‎رود این میزان تا سال 2050 به رقم 66 درصد برسد. رشد روز افزون شهرها و تمرکز خدمات و امکانات در نقاط شهری باعث مهاجرت گسترده ی روستاییان از نقاط روستایی به سمت نقاط شهری شده است. این روند سریع مهاجرت در حالی صورت می‎گیرد که شهرهای مقصد امکانات لازم برای پذیرش این مهمانان ناخوانده را ندارند و مهاجران عمدتا در حاشیه‎ی شهرها به صورت حاشیه نشینی ساکن می‎شوند. حاشیه نشینی علاوه بر مسائل و مشکلاتی که در بافت خود ایجاد می‎کند مانند یک غده ی سرطانی سایر محلات اصلی شهر را نیز تحت تاثیر قرار می‎دهد. در این پژوهش سعی بر آن بوده است که اثرات اجتماعی حاشیه نشینی بر سایر محلات بررسی شود. نوع پژوهش حاضر کاربردی و روش پژوهش اسنادی – کتابخانه ای و پیمایشی – میدانی است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 95 عدد می‎باشد. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که در شهر شریفیه مناطق حاشیه نشین علاوه بر مشکلاتی که در داخل بافت خود دارند باعث افزایش آسیب های اجتماعی (اعتیاد، فقر، دزدی و انحرافات جنسی) در کل شهر شده اند. هم چنین اثرات کالبدی – فضایی این مناطق مانند سیمای نامطلوب، پایین بودن سطح بهداشت عمومی، افزایش تراکم جمعیت و ساختمان، ضعف امکانات رفاهی و خدماتی و مسکن غیر قابل اطمینان از دیگر اثرات مناطق حاشیه نشین بر کل شهر بوده است.
کلمات کلیدی : سکونتگاه های خودرو اثرات اجتماعی محلات همجوار شهر شریفیه