بررسی و تحلیل استحکام آسفالتهای بازیافتی به روش گرم درجا و عوامل مؤثر بر آن به منظور مقایسه کیفی با آسفالتهای تولیدی به روش معمول
بررسی و تحلیل استحکام آسفالتهای بازیافتی به روش گرم درجا و عوامل مؤثر بر آن به منظور مقایسه کیفی با آسفالتهای تولیدی به روش معمول
داود کایدی1 مجتبی حسینی2 راد مرتضوی3
1) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران- مهندسی و مدیریت ساخت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد -
2) دکتری عمران-سازه، دانشیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه لرستان-
3) دانشجوی مهندسی عمران- عمران، گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه لرستان -
محل انتشار :
سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
در دهههای اخیر با توسعه اقتصادی و رشد جمعیت در جهان، شبکه راههای آسفالتی گسترش چشمگیری یافته است؛ به نحوی که بکارگیری روشهای بهینه و مناسب برای تعمیر و نگهداری از این نوع راهها به منظور رفع نواقص ایجاد شده در آنها، یک ارزش ملی محسوب میگردد. امروزه یکی از گزینههای مناسب در این زمینه، استفاده از تکنولوژی بازیافت آسفالت جهت بهسازی و بازسازی مجدد روسازیهای آسفالتی میباشد. این پژوهش که در تابستان سال 2015 در ایران، استان لرستان، با هدف مقایسه آسفالتهای بازیافتی و معمولی با یکدیگر و نیز ارزیابی کیفی آنها صورت پذیرفته است، در راستای این هدف میباشد. در این تحقیق که بر اساس تحلیل نتایج نمونه برداریهای انجام شده از پروژههای روکش آسفالتی محور خرمآباد- بروجرد و بازیافت گرم محور اراک صورت گرفته است، از (9) نمونه ساخته شده آزمایشگاهی مطابق با آیین نامه بازیافت آسفالت گرم ایران (نشریه- 341) استفاده شده است. این نمونهها از (80%) مصالح خرده آسفالتی جمع آوری شده از سه پروژه روکش آسفالت در استان لرستان و نیز (20%) مصالح جدید و خام تهیه شدهاند. به منظور تعیین میزان استحکام و نیز درصد شکستگی نمونههای ساخته شده، مصالح مصرفی قبل و بعد از ساخت نمونهها در آزمایشگاه، توسط آزمایشهای کنترل کیفیت مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. بر این اساس، یک نمونه از (9) نمونه آزمایشگاهی ساخته شده که دارای مشخصات فنی بالاتر و نیز مطابق با طرح اختلاط بهینه بازیافت آسفالت بود، انتخاب گردید و نتایج آزمایشهای این نمونه بهینه و دو پروژه بازیافت آسفالت محور اراک و روکش آسفالتی محور خرمآباد، تحلیل گشته و با یکدیگر مقایسه و ارزیابی شدند. نتایج این بررسی نشان میدهد گرچه هر دو روش بازیافت و تولید معمول آسفالت حداقل و حداکثرهای مورد انتظار پروژه را برآورده میسازند، اما روش بازیافت با وجود آنکه از مصالح خرده آسفالتی استفاده میکند، از مشخصات فنی و کیفی بالاتری برخوردار است؛ به گونهای که استحکام آسفالت در روش بازیافت تا حدود دو برابر نسبت به روش معمول افزایش مییابد.
کلمات کلیدی :
استحکام آسفالت
مصالح خرده آسفالتی
بازیافت گرم درجا
بهسازی راه.