ارزیابی فضای آموزشی تحت دیدگاه بهره برداران با رویکرد فیزیکی-معماری (نمونه های موردی هنرستانهای مهرگان،فاطمیه،مطهره،پوشینه بافت اراک)

ارزیابی فضای آموزشی تحت دیدگاه بهره برداران با رویکرد فیزیکی-معماری (نمونه های موردی هنرستانهای مهرگان،فاطمیه،مطهره،پوشینه بافت اراک)

منصوره قربانی1 احمد میرزا کوچک خوشنویس2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری گرایش معماری،موسسه آموزش عالی
2) استادیار پژوهشگاه میراث فرهنگی،تهران،ایران –

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
دیدگاه رایج در صنعت ساختمان سازی کشور برنامه ریزی ،طراحی،ساخت،تحویل و بهره برداری است ورابطه طراح با استفاده کنندگان در مرحله بهره برداری قطع می شود.به همین دلیل به نظر می رسدساختمان ها نیاز به بررسی دارند تا نواقص اجتماعی مشخص شده وکیفیت آن کنترل شود.بر اساس این ضرورت تحقیق پیش رو سعی در ارائه روشی منطقی در ارزیابی ساختمان دارد تا ضمن شناخت وضع موجود از بازخوردهای بهره برداران جهت اصلاح نواقص و از نتایج آن در طراحی و ساخت ساختمان های آتی بهره مند شویم.بدین منظور هنرستانهای مهرگان،فاطمیه،مطهره وپوشینه بافت در استان مرکزی با توجه به خصوصیات معماری آنها انتخاب شده تا مورد بررسی قرار گیرند.بر اساس فرض مطلوبیت هر یک از جنبه های آسایش محیطی ،کیفیت فضایی با رویکرد فیزیکی –معماری مورد ارزیابی قرار گرفته است. داده های مربوط به هر یک از فاکتورها بر اساس روش پیمایشی مبتنی بر پرسشنامه جمع آوری و پس از اطمینان از روایی مورد آزمون قرار گرفته است.داده های مربوط به هر یک از متغیر ها بر اساس روش پیمایشی مبتنی بر پرسشنامه جمع آوری ،در محیط نرم افزار excelوارد شده وپس ازاطمینان از پایایی و روایی پرسشنامه ،مورد آزمون فرض قرار گرفته است.نتایج حاصل از ارزیابی ساختمان از دیدگاه استفاده کنندگان نشان می دهد مدارس فاطمیه ،پوشینه بافت و مهرگان از کیفیت فضایی و آسایش محیطی خوبی برخوردار نیستند اما مدرسه مطهره در مقایسه با مدارس دیگر از مطلوبیت مناسبی در متغیر ها برخوردار است.از یافته های پژوهش می توان به عنوان یکی از روشهای پایداری در طراحی ساختمان های آموزشی در آینده بهره جست.
کلمات کلیدی : "ارزیابی" " رضایت بهره برداران"."بناهای آموزشی"."فیزیکی-معماری"