هویت بخشی عملکردها ی بازار (نمونه موردی :بازار کاشان )

هویت بخشی عملکردها ی بازار (نمونه موردی :بازار کاشان )

سحررسمی1

1) کارشناسی ارشد طراحی شهری ،دانشگاه تهران ،ایران

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
چکیده هویت در شهر به واسطه تداعی خاطرات عمومی در شهروندان است و تعلق خاطر را نزد انان فراهم کرده است. مراکز تاریخی شهرها به عنوان هسته اولیه تشکیل دهنده انها در بر دارنده حس مکان و فضاهای خاص‌اند. این مکان‌ها تجسم و تبلور خاطره‌های جمعی شهر و مکان و رویدادهای تاریخی اند.ضرورت نشانه‌های شهری در یک جامعه باعث این شده که " نظام مشارکتی"، " هویت شهری" و " حس تعلق اجتماعی به شهر" در وضعیت ارتباطات اجتماعی و انسانی شهروندان اثرگذار است، این نشانه‌های شهری ما را بر ان داشت تا کمک به ارتقا هویت و عملکردهای اطراف بازار گردد. تاملی در رابطه ای ارتقای هویت کالبدی عملکردهای اطراف بازار در شهر و طراحی شهری پایدار و باز شناخت فرهنگی رویکرد‌های نظری نشان از ان دارد که بازار قلب تپنده و بزرگترین منطقه عمومی از هر شهر است. هدف: بیان اهمیت و لزوم ارتقای فضاهای شهری اطراف بازار با تا کید بر ارزش‌های تاریخی بازار کاشان ما را بر ان داشت تا به شناخت این فضای شهری پرداخته و با تمرکز بر جنبه‌های کالبدی و زیباشناسی ان با هدف ایجاد فضای شهری مناسب با تمرکز بر جنبه‌های کالبدی و زیباشناسی سرنوشت شهر را رقم زنیم و با ایجاد خوانایی در بافت اطراف بازارو بهبود سیمای جدارهها به طراحی فضای ورودی بازار بپردازیم. هدف این پایان نامه شناسایی و تعیین نقش فضا‌های بینابین در هویت بخشی به گسترده فضایی بافت تاریخی است وتحقیقات انجام شده نقش ساماندهی اجزا و عناصر را در فضای بینابین شهری مشرف به بازار در برداشته و ظرفی برای عملکردهای مختلف محسوب میشود. نتیجه : بدین ترتیب می‌توان گفت اين مطالعه بران است تارابطه عملی و نظری پایداری و کیفیت شهری را در جهت ارتقا هویت عملکردهای اطراف بازار بررسی کند. اهمیت ارتقا فضاهای شهری با تاکید بر بررسی معیارهای کیفی بازار کاشان بااشاره‎ ‎مختصري‎ ‎به‎ ‎تعاريف‎ ‎در‎ ‎ارتباط‎ ‎با‎ ‎هويت‎ ‎، ‎ ‎به‎ ‎واكاوي‎ ‎اين‎ ‎پرسش‎ ‎بنيادين‎ ‎با‎ ‎استفاده‎ ‎از‎ ‎روش‎ ‎تحليلي‎ ‎توصيفي‎ ‎پرداخته و‎ ‎با‎ ‎رويكردي‎ ‎استدلالي، ‎ ‎استنتاجي‎ ‎مقوله‎ ‎بيان‎ ‎شده‎ ‎را‎ ‎واكاوي‎ ‎ميكند‎.‎یافته‌های پژوهش حاضر نشان میدهد که وجود چشم انداز مناسب شهری منجر به افزایش فضاهای عمومی شهر است
کلمات کلیدی : هويت شهري بازار کاشان فضاي شهري بافت فرسوده