اصول طراحی مدارس ابتدایی ویژه نابینایان بر اساس مدل ادراک فضا

اصول طراحی مدارس ابتدایی ویژه نابینایان بر اساس مدل ادراک فضا

کیانا راسخ1

1) دانشجو کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
در سال های اخیر توجه جهانی به موضوع معلولان افزایش یافته است که خوشبختانه باعث ارتقا سطح زندگی آن ها شده است . ولی متاسفانه این موضوع در ایران مورد توجه کافی قرار نگرفته است. هدف از تحقیق حاضر دست یابی به اصول طراحی فضاهای آموزشی ویژه کودکان نابیناست تا با تاکید بر بهره گیری از کلیه ویژگی های کالبدی یک فضا زمینه افزایش سطح ادراک دانش آموزان از محیطی آموزشیشان را فراهم آوریم. در این تحقیق ، بر پایه تلفیق نظریه های موجود در زمینه ادراک فضا از روش تحقیق با رویکرد پدیدار شناسی استفاده خواهد شد . روش مذکور شامل مراحل توصیف، تبیین و کشف روابط متغیرها و میزان تاثیر گذاری آن ها با پرسش از کاربران است.نتایج تحقیق بر اساس مدل ، تهیه اصولی معمارانه برای طراحی فضاهای آموزشی ویژه کودکان نابینای 7 تا 13 ساله در جهت ارتقای سطح یادگیری آنان است. با توجه به نتایج تحقیق بر اساس مدل ها این نتیجه حاصل شده است که حضور موثر گیاه در فضای کلاس ، ایجاد امکان استفاده چندگانه از سطوح و بازی با نور موجب افزایش سطح یادگیری دانش آموزان می شود.
کلمات کلیدی : مدل ادراک فضا فضاهای آموزشی نابینایان ارتقا سطح یادگیری گیاه در معماری