بررسی رفتار روسازی بتن آسفالتی ترکخورده
بررسی رفتار روسازی بتن آسفالتی ترکخورده
سعید حسامی1 محمد کاظم پولایی2
1) دانشیار راه و ترابری و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل. رایانامه:
2) دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل. رایانامه:
محل انتشار :
سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
ترکها در روسازی از مهمترین نوع خرابی و از اصلیترین عوامل کاهش سطح خدمتدهی روسازی است. طبق اصول عامل اصلی ایجاد ترک، تغییرات دمایی می باشد و ترافیک موجب انتشار و گسترش بیشتر ترک می شود. شناسایی انواع ترکخوردگی، عوامل پیدایش آن و پیشبینی ترکها، ابزار مناسبی برای طراحی و بکارگیری روش مناسب برای ترمیم و نگهداری، در اختیار قرار میدهد. از عوامل پیدایش ترک میتوان به تنشهای حرارتی، بار ترافیکی و نشست لایههای زیرین نام برد. به کمک ایجاد مدلهای خرابی و اعتبارسنجی آن، وضعیت آینده روسازی را با توجه به وضع موجود و شرایط محیطی و ترافیکی توصیف میکند. از جملهی این مدلهای خرابی میتوان به مدل تغییر شکل دائمی، مدل ترک خستگی، مدل ترک حرارتی و مدل ترک انعکاسی نام برد. در این پژوهش به مدلسازیهای ارائه شده به کمک اجزا محدود پرداخته شده و در نهایت مدلی سه بعدی از روسازی بتن آسفالتی دارای ترک با استفاده از نرمافزار آباکوس ایجاد و نتایج ضریب شدت تنش در محل ترک حاصل از عبور یک محور چرخ ارائه شده است.
کلمات کلیدی :
رفتار ترکخوردگی
مکانیک شکست
مدلسازی ترک
مدل اجزا محدود
نرمافزار آباکوس