ارزیابی احتمالاتی پارامترهای موثر بر وقوع روانگرایی در اسکله¬های کیسونی و نقش آن در عملکرد لرزه ای

ارزیابی احتمالاتی پارامترهای موثر بر وقوع روانگرایی در اسکله¬های کیسونی و نقش آن در عملکرد لرزه ای

روح الله عباسی شنبه بازاری1 خسرو برگی2 علی اکبر جهانی تبار3

1) دانشجو کارشناسی ارشد سازه دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران،
2) استاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران،
3) دانشجو کارشناسی ارشد سازه دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران،

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
اسکله¬ها به عنوان یکی از اجزای مهم سیستم حمل¬و¬نقل دریایی، نقش بسزایی در اقتصاد و امنیت ملی داشته و طراحی و ساخت هرچه آگاهانه تر این سازه¬ها می¬تواند منجر به کاهش خسارات احتمالی و صرفه¬جویی¬های گوناگون گردد. تجربه¬های گذشته نشان دهنده آسیب پذیری شدید اسکله¬ها و به خصوص اسکله¬های کیسونی در برابر زلزله بوده و خسارات فراوانی به طور مستقیم و غیر مستقیم از این سازه¬ها گزارش شده است. یکی از پدیده¬های مخرب به وجودآمد در حین زلزله برای اسکله¬های وزنی، وقوع روانگرایی است که ناشی از افزایش ناگهانی فشار آب حفره¬ای و به تبع آن زایل شدن ظرفیت باربری خاک محل می¬باشد. در پژوهش حاضر برآنیم تا با مدلسازی یکی از اسکله¬های کیسونی بندر کوبه ژاپن توسط نرم¬افزار FLAC و تحلیل دینامیکی غیرخطی تاریخچه زمانی آن به بررسی پدیده روانگرایی در خاک اطراف دیواره کیسونی و نقش آن در عملکرد لرزه¬ای اسکله بپردازیم. همچنین پارامترهای دخیل در بروز این پدیده نظیر فاکتور روانگرایی، زاویه اصطکاک و مدول برشی خاک ارزیابی شده و تاثیر هریک از آنها از طریق دو روش احتمالاتی دیاگرام تورنادو و لنگر دوم مرتبه اول (FOSM) اولویت بندی می¬گردد. در انتها ارتباط میان شتاب زلزله و شدت روانگرایی ایجاد شده نیز بررسی می¬شود و نتایج مربوطه ارائه می¬گردد. امید است تا دید جامع¬تری نسبت به پدیده روانگرایی و شناخت بیشتر عوامل موثر بر آن موجب طراحی هرچه بهینه¬تر و با امنیت بیشتر این قبیل سازه¬ها باشد.
کلمات کلیدی : روانگرایی اسکله کیسونی تحلیل دینامیکی دیاگرام تورنادو تحلیل FOSM عملکرد لرزه ای