نقش جنسیت در ایجاد پایداری اجتماعی در محیط آموزشی با تاکید بر مشارکت و تعاملات اجتماعی

نقش جنسیت در ایجاد پایداری اجتماعی در محیط آموزشی با تاکید بر مشارکت و تعاملات اجتماعی

ساناز خانبانزاده1 جمال الدین سهیلی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری دانشگاه آزاد قزوین
2) استادیار گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
محیط های آموزشی به خصوص دانشگاه ها و دانشکده ها ، فضاهایی هستند که دانشجویان از نقاط مختلف و با فرهنگ ها و آداب و رسوم های گوناگون در آن حضور پیدا می کنند و شاید به دلیل این تفاوت ها ،مشارکت اجتماعی لازم،بین دانشجویان با چالش مواجه شود از طرفی مشارکت اجتماعی به عنوان یکی از شکل های پایداری اجتماعی در فضای آموزشی می باشد در نتیجه امکان به وجود آمدن ناپایداری اجتماعی در فضای آموزشی وجود دارد .هدف از این تحقیق این است که به بررسی تاثیر جنسیت بر تعاملات و مشارکت اجتماعی و در نتیجه به تاثیر جنسیت بر پایداری اجتماعی در محیط های آموزشی پرداخته شود.در راستای دستیابی به این هدف، از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است و از طریق مطالعات کتابخانه ای به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده است و سپس به توزیع پرسشنامه و آنالیز اطلاعات از طریق نرم افزار spss این نتیجه حاصل شد که بیش تر زنان بر این اعتقادند که کلاس های عملی بیش ترین تاثیر را بر مشارکت و تعاملات اجتماعی در فضای آموزشی داردو بیش تر مردان بر این اعتقادند که برنامه های فوق العاده علمی- پژوهشی بیش ترین تاثیر را بر مشارکت و تعاملات اجتماعی در فضای آموزشی دارد.و هم مردان و هم زنان معتقدند که "بوفه" محل برگزاری قرارهای دوستانه است.
کلمات کلیدی : فضای آموزشی جنسیت پایداری اجتماعی تعاملات اجتماعی مشارکت اجتماعی