بررسی تأثیر محیط دانشکده معماری بر روان و نحوه ارتباطات انسانی ‏دانشجویان

بررسی تأثیر محیط دانشکده معماری بر روان و نحوه ارتباطات انسانی ‏دانشجویان

هومن ثبوتی1 محمد آقازاده ایمر2

1) استادیار
2) دانشجوی کارشناسی ارشد

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
هر دانشگاهی متشکل از مجموعه ای از فضاهاست. فضا نیز مفهومی ادراک شونده است. ادارک از فضا را نمی¬توان به ‏عنوان عنصری یکپارچه در نظر گرفت که در تمامی افراد یکسان است. فضا می¬تواند بسته به سن، جنسیت، قومیت، ‏طبقه¬ی اجتماعی و متغیرهای دیگر به اشکال متفاوتی ادارک شود. رفتار انسان بعنوان نتیجه پردازش هوش ‏منطقی(‏IQ‏) و هوش عاطفی(‏EQ‏) در ارتباط با انواع شخصیت های انسانی (‏Passive & Aggressive & Assertive‏)، ‏خواه خودآگاه، خواه ناخودآگاه و چه به صورت رفتار فردی، چه به صورت رفتار اجتماعی، ارتباطات انسانی نامیده ‏می شود، که بلاشک متأثر از ادراک انسان از محیط پیرامونش است. از این رو بررسی تأثیر محیط دانشکده معماری ‏بر روان و نحوه ارتباطات انسانی دانشجویان، هدف تحقیق حاضر بوده و برای نیل به این مهم از روش توصیفی و ‏تحلیلی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و برداشت های میدانی از طریق مصاحبه و مشاهده با استفاده از ابزارهای ‏ثبت و ضبط چون دوربین عکاسی و فیلم برداری و... اقدام شده و سپس جهت سنجش صحیح و قضاوت و نتیجه ‏گیری از معیارهای الگوهای رفتاری بهره برده شده است. نتیجه پژوهش بیانگر این موضوع است که ادراک فضاهای ‏دانشگاه نه تنها با جنسیت افراد رابطه مستقیم دارد بلکه بسته به میزان سواد، فرهنگ، سن، محل تولد (روستا، ‏شهرهای تابع و مرکز استان) و... متفاوت بوده است.‏
کلمات کلیدی : معماری ادراک فضا شخصیت دانشکده معماری الگوهای رفتاری