بررسی تأثیر محیط دانشکده معماری بر روان و نحوه ارتباطات انسانی دانشجویان
بررسی تأثیر محیط دانشکده معماری بر روان و نحوه ارتباطات انسانی دانشجویان
هومن ثبوتی1 محمد آقازاده ایمر2
1) استادیار
2) دانشجوی کارشناسی ارشد
محل انتشار :
سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
هر دانشگاهی متشکل از مجموعه ای از فضاهاست. فضا نیز مفهومی ادراک شونده است. ادارک از فضا را نمی¬توان به عنوان عنصری یکپارچه در نظر گرفت که در تمامی افراد یکسان است. فضا می¬تواند بسته به سن، جنسیت، قومیت، طبقه¬ی اجتماعی و متغیرهای دیگر به اشکال متفاوتی ادارک شود. رفتار انسان بعنوان نتیجه پردازش هوش منطقی(IQ) و هوش عاطفی(EQ) در ارتباط با انواع شخصیت های انسانی (Passive & Aggressive & Assertive)، خواه خودآگاه، خواه ناخودآگاه و چه به صورت رفتار فردی، چه به صورت رفتار اجتماعی، ارتباطات انسانی نامیده می شود، که بلاشک متأثر از ادراک انسان از محیط پیرامونش است. از این رو بررسی تأثیر محیط دانشکده معماری بر روان و نحوه ارتباطات انسانی دانشجویان، هدف تحقیق حاضر بوده و برای نیل به این مهم از روش توصیفی و تحلیلی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و برداشت های میدانی از طریق مصاحبه و مشاهده با استفاده از ابزارهای ثبت و ضبط چون دوربین عکاسی و فیلم برداری و... اقدام شده و سپس جهت سنجش صحیح و قضاوت و نتیجه گیری از معیارهای الگوهای رفتاری بهره برده شده است. نتیجه پژوهش بیانگر این موضوع است که ادراک فضاهای دانشگاه نه تنها با جنسیت افراد رابطه مستقیم دارد بلکه بسته به میزان سواد، فرهنگ، سن، محل تولد (روستا، شهرهای تابع و مرکز استان) و... متفاوت بوده است.
کلمات کلیدی :
معماری
ادراک فضا
شخصیت
دانشکده معماری
الگوهای رفتاری