بررسی نگرش مصرف کننده نسبت به محصولات غذایی فراسودمند و تاثیر آن بر قصد خرید اینگونه محصولات

بررسی نگرش مصرف کننده نسبت به محصولات غذایی فراسودمند و تاثیر آن بر قصد خرید اینگونه محصولات

الناز درودی1 دکتر علیرضا حدادیان2 فاطمه قرائی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش باراز یابی، پردیس علوم تحقیقات خراسان رضوی ، دانشگاه ازاد اسلامی نیشابور
2) استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد
3) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی(2icmsconf.com)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نگرش مصرف کننده نسبت به محصولات غذایی سالم و مغذی و تاثیر این نگرش بر قصد خرید محصولات فراسودمندی نظیر عصاره مالت می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا، همبستگی و پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل، کلیه مشتریان فروشگاههای نان مزرعه در شهر مشهد در نظر گرفته شد، چرا که کانال اصلی توزیع این محصول فروشگاههای نان مزرعه می باشند، لذا این افراد می توانند مصرف کننده بالقوه و یا بالفعل محصولات فراسودمندی نظیر عصاره مالت باشند، بر این اساس با توجه به نا معلوم بودن حجم جامعه، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران385 نفر محاسبه شد؛ که در نهایت تعداد385 نفر از طریق نمونه گیری طبقه ای، با استفاده از ابزار پرسشنامه، مورد بررسی قرار گرفتند. برای اطمینان ازروایی محتوایی، پرسشنامه ها توسط تعدادي از اساتيد دانشگاه و متخصصان بازاریابی بررسي شده و روايي آن مورد تأييد قرار گرفته است. روایی سازه پرسشنامه نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، تأیید شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه نیز آلفای کرونباخ 854/0 محاسبه گردید. همچنین به منظور بررسي فرضيات تحقيق روش مدل یابی معادلات ساختاری ، با استفاده از نرم افزار لیزرل، به کار برده شده است. نتایج نشان داد، یافته های حاصل از آزمون فرضیه هفتم نشان می دهد نگرش مصرف کننده نسبت به محصولات غذایی فراسودمند بر قصد خرید این محصولات تأثیری مثبت دارد.
کلمات کلیدی : نگرش مصرف کننده قصد خرید محصول دانش وآگاهی مصرف کننده باور مصرف کننده محصولات غذایی فراسودمند