نقش مهارت های ارتباطی معلم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
نقش مهارت های ارتباطی معلم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
صادق حامدی نسب1 شایسته نجاتی2 عبدالنبی دهواری3 علی راهبر4
1) کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی بیرجند
2) کارشناس علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام سجاد بیرجند
3) کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی بیرجند
4) دانشجوی کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه شهید رجایی تهران
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی(2icmsconf.com)
چکیده :
پیشرفت تحصیلی یکی از دغدغههای اصلی نظامهای آموزشی است. اینکه چه عواملی بر پیشرفت تحصیلی فراگیران تأثیر میگذارد، همواره از حیطههای موردعلاقه متخصصان تعلیم و تربیت و روانشناسی تربیتی بوده است. مطمئناً مجموعهای از عوامل فردی، محیطی یا عوامل شناختی و غیر شناختی بر پیشرفت تحصیلی فراگیران تأثیر میگذارد. متغیر پیشرفت تحصیلی، متغیری چندبعدی است و از عوامل متعدد و بیشماری تأثیر میپذیرد. . یکی از این عوامل که ممکن است بر چگونگی دستیابی به اهداف آموزشی تأثیر بگذارد، مهارتهای ارتباطی معلم میباشد. مهارتهای ارتباطی بهمنزلهی آن دسته از مهارتهای هستند که افراد در طی آن، اطلاعات، افکار و احساسهای خود را از راه مبادلهی کلامی و غیرکلامی با یکدیگر در میان میگذارند نتابج این پژوهش نشان داد که مهارت های ارتباطی معلم نقش موثری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد معلمان با ارتباط مطلوب خود با دانش¬آموزان، از استرس و فشارهای ناشی از کلاس درس میکاهند و این باعث میشود که دانش¬آموزان اعتمادبهنفس پیدا کنند و در کلاس با خیال راحت درباره مشکلات خود با معلم صحبت کنند و این باعث پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان میشود. مطابق یافتههای پژوهش و با توجه به اهمیت مهارتهای ارتباطی معلم، پیشنهاد میشود کارگاه های آموزشی برای شناخت معلمان با نحوه برقراری ارتباط مثبت و موثر با دانش آموزان برگزار شود تا گامی مثبت در جهت ارتقای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان برداشته شود.
کلمات کلیدی :
مهارت های ارتباطی
پیشرفت تحصیلی
معلم
دانش آموزان