سرمایه فکری در سازمان

حسن محمدی1 دکتر محمد حسین یاراحمد زهی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد
2) مدرس دانشگاه

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی(2icmsconf.com)
چکیده :
با توجه به تغییرات چشمگیر در محیط‌های سازمانی اجتماعی و تشدید عرصه رقابت در جهان امروزی سازمانها بیش از گذشته به دنبال جذب و از آن مهمتر حفظ و توسعه افراد برای انجام فرایندهای جاری و آتی خویش هستند. سازمانها به دنبال سرمایه جدیدی تحت عنوان سرمایه فکری هستند، به جرات می‌توان گفت که سرمایه فکری عاملی است که بیش از هر عامل دیگری بر روی رشدو بقای سازمانی تاثیرگذار است. در این مقاله سعی شده است که به یکی از مفاهیم جدید مدیریت ، یعنی سرمایه فکری ،اهمیت و ویژگی های آن ،اجزای تشکیل دهنده،تقسیم بندی ،سنجش و اندازه گیری و مدیریت سرمایه فکری پرداخته شود. آگاهی از اهمیت سرمایه فکری نوآوری ، بهره وری ، رشد ونمو و عملکرد اقتصادی بهتر را به دنبال دارد و بالعکس نا آگاهی از آن عدم توجه کافی مدیریت به این مهم را سبب می شود که خود عدم بهره برداری کامل از ارزش افزوده قابلیت ها را در پی خواهد داشت .
کلمات کلیدی : سرمایه فکری /سرمایه ملموس و ناملموس/مدیریت سرمایه فکری / سنجش سرمایه فکری