ارزیابی کارایی آژانس های هواپیمایی با استفاده از روش تلفیقی تحلیل پوششی داده های پنجره ای و فاصله ای

ارزیابی کارایی آژانس های هواپیمایی با استفاده از روش تلفیقی تحلیل پوششی داده های پنجره ای و فاصله ای

بنفشه اکبری1 صدراله درست2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی. دانشگاه شیراز. ایران
2) کارشناس ارشد مدیریت صنعتی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی(2icmsconf.com)
چکیده :
صنعت هوایی یکی از اساسی ترین صنایع هر کشور می باشد. ایران با توجه به موقعیت استراتژیک خودجهت استقرار در مسیرهای حمل و نقل هوایی به ویژه در مسیر شرق به غرب می تواند سهم بیشتری از بازار مسافرت های هوایی را به خود اختصاص دهد. ارزيابي كارايي در صنايع خدماتي همچون حمـلونقـل هـوايي ضـروري اسـت و بهبـود آن از وظايف اصلي مـديريت بنگـاه اقتصـادي اسـت؛ ازايـنرو در محـيط امـروزي حمـلونقـل هـوايي، مديريت شركتهاي هوانوردي ميبايست گامهاي اساسی را براي كاربرد اثربخش و كـارا از منـابع موجود با هدف بيشينهسازي خروجي اتخاذ نمايند. یکی از تکنیک های ارزیابی عملکرد تحلیل پوششی داده هاست اما با توجه به مشکلات این روش در زمینه توجه نکردن به داده های غیرقطعی و زمان، از تکنیک تحلیل پوششی داده های فاصله ای و پنجره ای استفاده شده است. بنگاه های مورد مطالعه در این تحقیق داده های شرکت های هواپیمایی ایران ایر، کیش ایر، ساها، آسمان و ماهان ایر در سال های 1390 تا 1393هستند که مورد بررسی قرار گرفته اند.با توجه به خروجی تحلیل ها مشخص می شود که شرکت های هواپیمایی ماهان ایر و کیش ایر کارایی حد بالا و حد پایین آنها برابر با 1 و در رتبه اول قرار دارند. در رتبه دوم شرکت هواپیمایی ساها، ایران ایر و آسمان بنگاه های ناکارا هستند چون کارایی حد بالای آن ها کمتر از یک است.
کلمات کلیدی : صنعت حمل و نقل هوایی تحلیل پوششی داده ها تحلیل پوششی داده های پنجره ای تحلیل پوششی داده های فاصله ای