بررسی تاثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر افزایش رضایت دریانوردان در بندر بوشهر
بررسی تاثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر افزایش رضایت دریانوردان در بندر بوشهر
احسان احد مطلقی1 ولی بختیاری2
1) استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور ، تهران ، ایران
2) ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور ، تهران ، ایران
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی(2icmsconf.com)
چکیده :
امروزه بنادر در یک محیط کاملاً رقابتی فعالیت میکنند و اهمیت مشتری مداری از طریق ارائه خدمات با کیفیت در اغلب بنادر تجاری دنیا به خوبي شناخته شده است. بنادر تجاری در جهت جهانی شدن و جوابگو بودن به تقاضای جهانی باید به نیازهای مختلف استفاده کنندگان خود توجه ویژه داشته باشند و در صدد برآورده نمودن آنها برآیندرونق بیشتر بندر و بهرهبرداری گستردهتر از ظرفیتهای ایجاد شده و سرمایهگذاریهای انجام شده، موضوعی است که ذهن مدیران، مسئولین این بندر و سازمان بنادر و دریانوردی را به خود معطوف کرده است. دستیابی به این هدف مهم از طریق اتخاذ تصمیمات و اقدامات مناسب بازاریابی قابل تحقق است.پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث زمان، آینده نگر و از حیث روش، کمی و از طیف همبستگی بوده است. در روش جمعآوری اطلاعات از روشهای کتابخانهای و نیز میدانی(مصاحبه، مشاهده و پرسشنامه) استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارشناسان شاغل واحدهای بندری و دریائی بندر بوشهر با سابقه حداقل 10 سال فعالیت بندر که حدود 40 نفر بوده را شامل ميگردد. پژوهش بصورت تمام شماری انجام گرفت و پس از توزیع پرسشنامه، 28 عدد تکمیل شده عودت گردید. در تحلیل دادهها، از نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده گردید و پایائی پرسشنامه نیز مورد آزمون قرار گرفته و تأئید گردید. در این تحلیل، پاسخهای خیلی موافق و موافق به عنوان موفقیت تلقی گردیده و فرضیات تحقیق نیز با انجام بررسیهای میدانی به بوته آزمون گذاشته شد و تأثیر معنیدار و مثبت آنها به غیر از یک فرض اثبات رسید. بنابر این میتوان نتیجه گرفت که بین کیفیت خدمات الکترونیکی بندر بوشهر(سرعت، پایداری، سهولت، امنیت و تعامل پذیری) با رضایت مشتریان یا جذب مشتریان جدید آن، به غیر از خدمات الکترونیکی ارائه شده به کشتیهای ورودی، رابطه معنی داری وجود دارد. بر اساس نتایج این پژوهش، پیشنهاد ميگردد که حفظ مشتریان فعلی و توسعه بازار و جذب مشتری جدید از طریق افزایش کیفیت(سرعت، پایداری، سهولت، امنیت و تعامل پذیری) خدمات الکترونیکی انجام گیرد.
کلمات کلیدی :
خدمات الکترونیک
رضایت
بازاریابی
عوامل آمیخته بازاریابی