شروط و اصول حاکم بر بر بیمه های دریایی P&I Club و نقش آنها در جبران خسارات سرمایه گذاران در نظام حقوقی ایران و انگلیس
شروط و اصول حاکم بر بر بیمه های دریایی P&I Club و نقش آنها در جبران خسارات سرمایه گذاران در نظام حقوقی ایران و انگلیس
امیر قیصرزاده1
1) دانشجوی دوره دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی،امارات(دبی)و مدرس دانشگاه.
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی(2icmsconf.com)
چکیده :
بیمه حمل و قل دریایی بر پایه ی قراردادی است که به صورت بیمه نامه یا سند بیمه نمودار میشود. از دیدگاه حقوقی این قرارداد متکی بر اصول حقوقی فرمانروا بر همهی قراردادهاست. میزان تعهدات و جبران خسارات در کلوپها طبق لایهبندی صورتگرفته برای پوشش خطر انجام میگیرد. هر کدام از کلوپهای بینالمللی در لایه اول تا سقف 8 میلیون دلار را توسط خود کلوپ و از منابع مالی موجود پوشش میدهند، لایه دوم مازاد بر لایه اول و تا سقف 35 میلیون دلار طبق موافقت بین اعضاء 14 کلوپ بینالمللی یا POOLING سیستم پوشش داده میشود و تعهدات مازاد بر آن تا سقف 500 میلیون دلار یعنی لایه سوم به اتکایی واگذار میشود که 25% از آن نیز سهم نگهداری خود کلوپها خواهد بود. مازاد سقف 500 میلیون دلار شامل جبران خسارتهای غیر از آلودگی بصورت 100% در بازار بیمه لندن و توسط شرکتهای بیمه تجاری تا سقف 2.03 میلیارد دلار اتکایی میشود و هر خسارت مازاد بر لایه آخر برای جبران خسارت به خود کلوپ تعلق میگیرد که این خسارت توسط اعضای کلوپ و با توجه به نسبت تناژ ثبت شده هر شرکت پرداخت میشود و اگر حق بیمههای دریافتی کلوپ بمنظور جبران خسارت¬ناکافی تلقی گردد.کلوپ برای دریافت¬حق بیمه مکمل از اعضای خود اقدام میکند كه به آنSupplementary call ميگويند. بدین ترتیب سقف تعهدات کلوپها به اضافه تعهدات بیمهگران اتکایی به سقف 4.25 میلیارد دلار میرسد. با توجه به اینکه سیستم کلوپها همواره یک سیستم بسته بوده لذا اطلاعات محدودی از فرآیند عملیات آنها موجود میباشد و باید توجه داشت که بیمهP&I در دنیا در کلوپهایی صادر میشوند که متشکل از مالکان کشتیها هستند و به دو صورت اداره میشوند. آنچه که عمدتاً در بیمه ی حمل و نقل دریایی مورد توجه قرار می گیرد، پوشش قرار دادن خسارت وارده بر محصولات در حال حمل است. بر این اساس، راسله حاضر بر آن است تا با تطبیق و بررسی ابعاد گوناگون بیمه ی حمل و نقل دریایی P&I Club از جمله ماهیت، موضوع، شرایط طرفین، تعهدات و مسئولیت های بیمه گر و بیمه گذار و همچنین به تحلیل و بررسی حقوق انگلستان بپردازد و اختلافات اساسی و ماهوی در ساختار بیمه حمل و نقل ایران را با بیمه دریایی انگلستان مقایسه کند. در این مقاله¬پژوهشی تلاش بر آن است که شروط و اصول حاکم بر بر بیمه های دریایی P&I Club و نقش آنها در جبران خسارات سرمایه گذاران در نظام حقوقی ایران و انگلیس را جهت داشتن اقتصاد پویا و سالم همراه با برخورداری از کنترل اقتصادی بیمه های دریایی و کشتی های کالای بازرگانان را در سراسر جهان را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم و نتایج حاصله را جهت پوشش خلاهای موجود قانونی را در راستای خاتمه چاش های موجود را به راهکار ارائه دهیم.
کلمات کلیدی :
بیمه دریایی
سرمایه گذاری خارجی
حقوق بین المللل
کلوپ دریایی.