بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بانک ملی مرکزی شهرستان نوشهر بر بهره‌وری کارکنان آن بانک

بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بانک ملی مرکزی شهرستان نوشهر بر بهره‌وری کارکنان آن بانک

سیده راحیل موسوی1 حمیدرضا فرجی2

1) کارشناس ارشد مهندسی صنایع گرایش مهندسی سیستمهای اقتصادی اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
2) کارشناس ارشد مهندسی صنایع گرایش صنایع، دانشگاه تهران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی(2icmsconf.com)
چکیده :
هدف اصلی از انجام این تحقیق شناسایی ابعاد و شاخص‌های مؤثر فرهنگ‌سازمانی در بهره‏وری کارکنان بانک ملی شهرستان نوشهر می‏باشد. بدین منظور، از مدل دنیسون که مدلی نسبتاً جدید و کامل است استفاده شده است. این مدل داراي چهار بعد اصلی انطباق‏پذیري، درگیر شدن در کار، رسالت و سازگاري می‌باشد که براي ارزیابی هر بعد اصلی سه شاخص تعریف شده است. داده‌های مربوط به مؤلفه‌های فرهنگ‌سازمانی به صورت پیمایشی توسط پرسشنامه از اعضاي بانک ملی جمع‏ آوري گردیده است. برای تحلیل پرسشنامه ابتدا جدول آماره‌های توصیفی نظرات را به دست آورده و سپس بین هر یک از ابعاد مدل فرهنگ‌سازمانی بر ابعاد نمونه بهره‏وری، مدل رگرسیونی چندگانه تعیین گردیده است. با استفاده از نرم‏ افزار لیزرل و با انجام آزمون فرضیات مشخص گردید که فرهنگ‌سازمانی موجود در بانک مرکزی در بهره‏وری کارکنان آن بانک موثر است. با بررسی تأثیر ابعاد فرهنگ‌سازمانی در بهره‏وری کارکنان، علاوه بر موثر بودن بعدهای درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباق‏پذیری و رسالت در بهره‏وری کارکنان بانک مورد مطالعه، بعد انطباق‏پذیری از بیشترین همبستگی با بهره‏وری کارکنان برخوردار است و بعد رسالت بیشترین مطلوبیت بین ابعاد در میزان تأثیرگذاری بر بهره‏وری کارکنان را دارا می‏باشد.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: فرهنگ‌سازمانی بهره ‏وری کارکنان مدل دنیسون بانک ملی نرم‏ افزار لیزرل