نقش آزمون ورودی دانشگاه ها در موفقیت و انگیزش تحصیلی دانشجویان دختر (مطالعه موردی: دانشجویان کاردانی پیوسته آموزشکده سما تهران)

نقش آزمون ورودی دانشگاه ها در موفقیت و انگیزش تحصیلی دانشجویان دختر (مطالعه موردی: دانشجویان کاردانی پیوسته آموزشکده سما تهران)

احسان کریم پور1 زهرا اکملی2

1) کارشناس ارشد مدیریت آموزشی ، آموزشکده فنی و حرفه ای سما واحد تهران ( تهران)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
2) کارشناس ارشد مدیریت آموزشی ، آموزشکده فنی و حرفه ای سما واحد تهران ( تهران)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی(2icmsconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر نقش آزمون ورودی دانشگاه ها در موفقیت و انگیزش تحصیلی دانشجویان دختر کاردانی پیوسته در دانشگاه آزاد اسلامی – آموزشکده سما تهران است. بر این اساس سوالات تحقیق و فرضیه های مربوط طرح گردید و پس از جمع آوری کلیه اطلاعات آموزشی دانشجویان گروه پذیرفته شده با آزمون و گروه پذیرفته شده بدون آزمون، با بهره گیری از روش تحقیق توصیفی از نوع زمینه یابی پس رویدادی و تحقیق استنباطی و کتابخانه ای، پژوهش صورت پذیرفت. برای سنجش میزان موفقیت تحصیلی، از معدل فراغت از تحصیل دانشجویان و تعداد مشروطی آن ها در هرترم و برای سنجش میزان انگیزش تحصیلی دانشجویان، تعداد دانشجویان انصراف با اطلاع، تعداد دانشجویان انصراف ماده 51 آیین نامه آموزشی(عدم مراجعه ترمی) و تعداد فارغ التحصیلان در 5 یا 6 ترم ( مدت قانونی فراغت از تحصیل) مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش یافته ها نشانگر آن است که: - بین موفقیت تحصیلی دانشجویان دختر در دو گروه بدون آزمون و با آزمون مقطع کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد اسلامی از حیث میانگین نمرات فراغت از تحصیل تفاوت معنا داری وجود ندارد. - بین موفقیت تحصیلی دانشجویان دختر در دو گروه بدون آزمون و با آزمون مقطع کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد اسلامی از حیث تعداد مشروطی در هر ترم تفاوت معنا داری وجود دارد. - بین انگیزش تحصیلی دانشجویان دختر در دو گروه بدون آزمون و با آزمون مقطع کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد اسلامی از حیث تعداد دانشجویان انصرافی تفاوت معنا داری وجود دارد. - بین انگیزش تحصیلی دانشجویان دختر در دو گروه بدون آزمون و با آزمون مقطع کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد اسلامی از حیث تعداد دانشجویان انصراف ماده 51 ( عدم مراجعه ترمی ) تفاوت معنا داری وجود ندارد. - بین انگیزش تحصیلی دانشجویان دختر در دو گروه بدون آزمون و با آزمون مقطع کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد اسلامی از حیث تعداد دانشجویان فارغ التحصیل در 5 یا 6 ترم (موعد قانونی) تفاوت معنا داری وجود دارد.
کلمات کلیدی : آزمون ورودی موفقیت تحصیلی انگیزش تحصیلی مقطع کاردانی پیوسته