بررسی عوامل موثر بر ایجاد رغبت به اقامت در مدارس شبانه روزی و رابطه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

بررسی عوامل موثر بر ایجاد رغبت به اقامت در مدارس شبانه روزی و رابطه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

عماد روشن قیاس1 سید هاتف هاشمی نسب2 زهره دوانلو3 فریبا سروری4

1) کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی.
2) کارشناس ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی.
3) کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی،
4) کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی،

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در علوم انسانی(3mrhconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر ایجاد رغبت به اقامت در مدارس شبانه روزی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می پردازد. آموزش و پرورش، زیر بنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه است. در هر نظام آموزشی، عوامل بسیاری با یکدیگر عمل می‌کنند تا یادگیری و پیشرفت تحصیلی برای دانش‌آموزان حاصل گردد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش 228 نفر از دانش آموزان پسر مدارس شبانه روزی امام خمینی (ره) آمل، امام رضا (ع) شیرگاه و امام حسین (ع) چهار دانگه می باشند که در سال تحصیلی 93-94 مشغول به تحصیل هستند. نمونه این پژوهش شامل 143 نفر از دانش آموزان بوده که حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان برآورد شده است. نمونه گیری بصورت طبقه ای تصادفی ساده انتخاب شده است. اطلاعات لازم جهت سنجش متغییرها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته بدست آمده است. نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان داد که در سطح خطای 5 درصد عوامل محیطی، مهارت روابط انسانی مسئولین، مهارت تدریس معلمان ،اوقات فراغت و در اختیار داشتن اینترنت در رغبت به اقامت در مدارس شبانه روزی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر گذار است . از دیگر نتایج این تحقیق می توان گفت که از جهت رتبه بندی بین مؤلفه های در اختیار داشتن اینترنت، مولفه روابط انسانی، مولفه اوقات فراغت، مولفه تدریس و عوامل محیطی تفاوت وجود دارد . به عبارتی بالاترین اثر در اختیار داشتن اینترنت سپس مولفه روابط انسانی و بعد مولفه اوقات فراغتٰ مولفه تدریس و عوامل محیطی بوده است . بنابراین می توان گفت که مؤلفه های در اختیار داشتن اینترنت تأثیر بسیار بالایی در ایجاد رغبت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته و بقیه عوامل به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند .
کلمات کلیدی : رغبت مدارس شبانه روزی پیشرفت تحصیلی