تاثیر آزمون ورودی دانشگاه ها در موفقیت و انگیزش تحصیلی دانشجویان پسر مقطع کاردانی در دانشگاه آزاد اسلامی- آموزشکده سما تهران

تاثیر آزمون ورودی دانشگاه ها در موفقیت و انگیزش تحصیلی دانشجویان پسر مقطع کاردانی در دانشگاه آزاد اسلامی- آموزشکده سما تهران

احسان کریم پور1 زهرا اکملی2

1) کارشناس ارشد مدیریت آموزشی ، آموزشکده فنی و حرفه ای سما واحد تهران ( تهران)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
2) کارشناس ارشد مدیریت آموزشی ، آموزشکده فنی و حرفه ای سما واحد تهران ( تهران)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در علوم انسانی(3mrhconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تاثیر آزمون ورودی دانشگاه ها در موفقیت و انگیزش تحصیلی دانشجویان پسر کاردانی پیوسته در دانشگاه آزاد اسلامی – آموزشکده سما تهران است. بر این اساس سوالات تحقیق و فرضیه های مربوط طرح گردید و پس از جمع آوری کلیه اطلاعات آموزشی دانشجویان گروه پذیرفته شده با آزمون و گروه پذیرفته شده بدون آزمون، با بهره گیری از روش تحقیق توصیفی از نوع زمینه یابی پس رویدادی و تحقیق استنباطی و کتابخانه ای، پژوهش صورت پذیرفت. برای سنجش میزان موفقیت تحصیلی، از معدل فراغت از تحصیل دانشجویان و تعداد مشروطی آن ها در هرترم و برای سنجش میزان انگیزش تحصیلی دانشجویان، تعداد دانشجویان انصراف با اطلاع، تعداد دانشجویان انصراف ماده 51 آیین نامه آموزشی(عدم مراجعه ترمی) و تعداد فارغ التحصیلان در 5 یا 6 ترم ( مدت قانونی فراغت از تحصیل) مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش یافته ها نشانگر آن است که: - بین موفقیت تحصیلی دانشجویان پسر در دو گروه بدون آزمون و با آزمون مقطع کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد اسلامی از حیث میانگین نمرات فراغت از تحصیل تفاوت معنا داری وجود دارد. - بین موفقیت تحصیلی دانشجویان پسر در دو گروه بدون آزمون و با آزمون مقطع کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد اسلامی از حیث تعداد مشروطی در هر ترم تفاوت معنا داری وجود ندارد. - میانگین درصد دانشجویان انصراف با اطلاع در دانشجویان با پذیرش بدون آزمون، پایین تر از درصد دانشجویان انصراف با اطلاع در دانشجویان با پذیرش با آزمون است. - میانگین درصد دانشجویان انصراف ماده 51 (عدم مراجعه ترمی)در دانشجویان با پذیرش بدون آزمون، پایین تر از درصد دانشجویان انصراف ماده 51 (عدم مراجعه ترمی) در دانشجویان با پذیرش با آزمون است. - تعداد دانشجویانی که در موعد قانونی فارغ التحصیل می شوند در پذیرش با آزمون، از میزان دانشجویانی که در موعد قانونی فارغ التحصیل می شوند در پذیرش بدون آزمون بیشتر است.
کلمات کلیدی : آزمون ورودی موفقیت تحصیلی انگیزش تحصیلی مقطع کاردانی پیوسته