بررسی رابطه هوش فرهنگی با بازارگرایی کارکنان (مطالعه موردی: شرکت فرآورده های لبنی پاک)

بررسی رابطه هوش فرهنگی با بازارگرایی کارکنان (مطالعه موردی: شرکت فرآورده های لبنی پاک)

روح الله محمد آبادی1 دکتر هادی همتیان2

1) دانشجوی کارشناسی ارشددانشگاه ازادسمنان
2) عضوهیات علمی دانشگاه ازاسمنان

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در علوم انسانی(3mrhconf.com)
چکیده :
زمینه های فرهنگی ما بر نحوه‌ی فکر کردن، عمل کردن و حتی بر تفسیر ما از فعالیت‌ها و اعمال دیگران موثر است. مدیران و کارکنان امروزی باید قابلیت انعطاف کافی برای سازش آگاهانه با هر موقعیت فرهنگی جدید را که با آن روبرو می‌شوند داشته باشند. يك شركت بازارگرا، شركتي است كه فعاليتها، محصولات و خدمات خود را با توجه به نيازها و الزامات مشتريانش سازماندهي مي نمايد. اين مطالعه به بررسی رابطه بين هوش فرهنگی با بازارگرایی کارکنان در شرکت فرآورده های لبنی پاک پرداخته است. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه کارکنان شرکت فرآورده های لبنی پاک به تعداد 3000 نفرتشکیل می دهند.با استفاده از جدول مورگان تعداد 341 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند.داده ها با استفاده ازپرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی ارلی و آنگ با 24 گویه و همچنين پرسشنامه استاندارد بازارگرایی نارور و اسلیتر با 13 گویه جمع آوری گردید. پرسشنامه ها با توجه به این که استاندارد بوده و در تحقیقات زیادی مورد استفاده قرار گرفته اند، لذا از روایی مناسب برخوردار بوده و پایایی آنها به وسیله آلفای کرونباخ تایید گردید. برای آزمون فرضیه ها از آزمون اسپیرمن و تحلیل واریانس رگرسیون استفاده شد . نتایج نشان داد که بين هوش فرهنگی و ابعاد آن(بعد فراشناختی، بعد شناختی، بعد انگیزشی و بعد رفتاری) با بازارگرایی کارکنان در شرکت فرآورده های لبنی پاک رابطه معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی : واژگان كليدي: هوش فرهنگی بازارگرایی فرآورده های لبنی پاک.