مطالعه و شناخت عوامل مرتبط با میزان احساس امنیت اجتماعی کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز)
مطالعه و شناخت عوامل مرتبط با میزان احساس امنیت اجتماعی کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز)
رضا محصل1
1) پژوهشگر
محل انتشار :
سومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(3rstconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، بررسی و شناخت عوامل مرتبط با میزان احساس امنیت اجتماعی کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی میباشد. روش پژوهش پیمایشی، از نوع تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سال تحصیلی 93-94 میباشد، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 377 نفر تعیین شد و به جهت بالا بردن ضریب اطمینان 400 نفر را از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده از نوع خوشهای چند مرحلهای برای پاسخگویی به پرسشنامه برگزیدیم. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. داده ها از طریق نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدهاند. چارچوب نظری این تحقیق بر نظریات مربوط به اعتماد ، برنارد باربر، نیکلاس لومان، دیوید جانسون، کلاس اوفه، نظریات مربوط به احساس امنیت ، مكتب كپنهاگ، دوركيم، پارسونز، ماركس، مازلو، مرتون، باری بوزان ، نظریه تعلقات مذهبی ، دیوید درسلر، نظريه مشارکت جيمز كلمن، جان الستر،گري بكرو استوار است. یافتههای پژوهش نشان داد، میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی اکثریت پاسخگویان (65 درصد) در حد متوسط میباشد. همچنین مهمترین نتایج حاکی از آن است که: بین سن پاسخگویان، میزان تحصیلات آنها، مدت حضور افراد در شبکههای اجتماعی مجازی، اعتماد بین فردی پاسخگویان، تعلقات مذهبی پاسخگویان، میزان استفاده از محتوای مطالب به اشتراک گذاشته شده افراد و میزان مشارکت در فعالیت های شبکهای پاسخگویان و احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای اجتماعی مجازی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین وضعیت تأهل پاسخگویان، جنسیت آنها، میزان پایبندی کاربران به ارزشهای فرهنگی و احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای اجتماعی مجازی رابطه وجود ندارد.
کلمات کلیدی :
واژگان کلیدی: احساس امنیت اجتماعی
شبکههای مجازی
تبریز.