جایگاه شهر آموزشی مراغه و رصد خانه آن در تاریخ علوم و تعلیم و تربیت اسلامی در دوره دولت ایلخانی در قرون وسطی

جایگاه شهر آموزشی مراغه و رصد خانه آن در تاریخ علوم و تعلیم و تربیت اسلامی در دوره دولت ایلخانی در قرون وسطی

محمد رضا شهیدی پاک1

1) استادیار گروه تاریخ دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(3rstconf.com)
چکیده :
انتخاب مراغه به عنوان پایتخت دولت ایلخانی و تأسيس موسسه علمی پژوشی و آموزشی رصدخانه مراغه بوسیله خواجه نصیر الدین طوسی باعث شکل گیری شهر آموزشی مراغه شد .این رویداد اجتماعی ،علمي ،سياسي وآموزشي در تاريخ علوم اسلامی به منزله انتقال قدرت علمي –فرهنگی ـ سياسي از بغداد به مراغه بود. پژوهش به این مسئله پرداخته است که پس از مهار آموزش های شیعی و ایجاد محدویت برای تعلیم وتربیت ان بوسیله بغداد و عامل ان ها سلجوقیان ،پیدایش نهاد آموزشی و پژوهشي رصدخانه مراغه باعث احياء و توسعه علوم و آموزش و پژوهش و نواوری در علوم پایه و انسانی در ايران شد .این مرکز تعلیم وتربیت فقط مؤسسه‌اي سلطنتي و سياسي محدود به ايلخانان نبود كه فقط اهداف حوزه قدرت سياسي مغول را تأمين كند . انديشه و اراده سياسی - اجتماعی خواجه نصيرالدين طوسي عامل اصلی این حركت علمي در مراغه بود که اهمیت جهانی پیدا کرد و خواجه نصير‌الدين طوسي بخشي از تاریخ علم جهانی را نوشت و نقش تشیع در توسعه و تدوین تمدن را نشان دادو دوره ای باشکوه وپر ثمر از تاریخ تعلیم وتربیت اسلامی را رقم زد.
کلمات کلیدی : تمدن اسلامی تشیع خواجه نصير‌الدين طوسي رصدخانه مراغه علوم پايه شهر آموزشی- پژوهشی تاریخ علم تعلیم وتربیت فلسفه