بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله بر کاهش علائم رفتار ضداجتماعی در زندانیان شهرستان میاندوآب

بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله بر کاهش علائم رفتار ضداجتماعی در زندانیان شهرستان میاندوآب

یاسر رستم پور قره قوزلو1 جلیل باباپور2

1) دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی
2) عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(3rstconf.com)
چکیده :
تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله از جمله مهارتهای لازم برای تفکر و عمل منطقی محسوب می شوند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مطالعه تاثیر آموزش مهارت تفکر انتقادی و حل مسئله در کاهش علایم رفتار ضداجتماعی در زندانیان انجام گرفت. طرح مورد استفاده در این مطالعه نیمه آزمایشی، طرح دوگروهی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود، که در آن، تعداد 50 زندانی مرد از زندان شهرستان میاندوآب انتخاب شدند. سپس بطور تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر، که به علت افت آزمودنی، به 24 نفر کاهش یافت) و کنترل (25 نفر) قرار گرفتند و آموزش گروهی مهارت تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله بمدت 4 جلسه برای گروه آزمایش ارائه شد. اطلاعات درباره علایم رفتار ضداجتماعی، به کمک پرسشنامه 17 سوالی ویژگیهای شخصیت ضداجتماعی (برگرفته از پرسشنامه میلون-3)، در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از هر دو گروه، کسب شد. داده های جمع آوری شده، پس از بررسی و اطمینان از برقراری مفروضه های تحلیل کوواریانس، با تحلیل کواریانس یکطرفه (ANCOVA) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل ها نشان داد که آموزش مهارت تفکر انتقادی و حل مسئله باعث کاهش گرایش به رفتارهای ضداجتماعی در گروه آزمایش شد (F=10/07, df=1,46; P<0/01). در کل، این تحقیق نشان داد که آموزش مهارت تفکر انتقادی و حل مسئله می تواند از راهکارهای مفید برای کاهش گرایش به رفتارهای ضداجتماعی در زندانیان گردد.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: تفکر انتقادی مهارت حل مسئله رفتار ضداجتماعی زندانیان اثربخشی