ارزیابی عوامل زمینه ای برنامه معلم پژوهنده با استفاده از الگوی ارزشیابی سیپ(CIPP) در آموزش و پرورش استان ایلام

ارزیابی عوامل زمینه ای برنامه معلم پژوهنده با استفاده از الگوی ارزشیابی سیپ(CIPP) در آموزش و پرورش استان ایلام

مریم جعفری1 زیبا محمدزاده2

1) کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی،گروه علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول،دزفول ،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشدبرنامه ریزی آموزشی،گروه علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول،دزفول،ایران

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(3rstconf.com)
چکیده :
این پژوهش با هدف ارزیابی برنامه معلم پژوهنده در سازمان آموزش و پرورش استان ایلام با استفاده از الگوی ارزیابی سیپ (cipp ) انجام شده است . نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی ـ پیمایشی بود. جامعه آماری مورد پژوهش شامل 2نفر کارکنان گروه تحقیقات و پژوهش سازمان ، 14 نفر رابطین به تعداد 14 منطقه و شهرستان و تعداد 115 نفر معلم پژوهنده که مجموعاً 131نفر بودند وبه دلیل محدودیت جامعه با استفاده از روش سرشماری کل جامعه به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدندو تعداد 115پرسشنامه دریافت گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بر اساس رویکرد سیستمی سیپ(cipp) بود. برای روایی ابزار از روش همبستگی پیرسون و برای پایایی آن نیزاز روش های آلفای کرونباخ و تنصیف استفاده شد .به منظور تجزيه و تحليل داده ها از روشهاي‌ آمار‌توصيفي مانند جدول فراواني و درصد و نمودار ستوني، ميانگين ، انحراف‌ معيارو آمار استنباطي شامل: آزمون برازش نکویی خی دو ، تی تک نمونه ای ، رتبه بندی فریدمن ،آزمون تی مستقل استفاده شد.نتایج آمار توصیفی در خصوص کیفیت این برنامه نشان داد: عوامل زمینه، حد متوسط فراوانی را کسب نمودند . نتایج تحلیل آماری در بررسی میزان مطلوبیت عوامل زمینه ای برنامه های معلمی پژوهی در آموزش و پرورش استان ایلام نشان می دهد که ميزان t بدست آمده (29/1 ) كه در سطح خطای 05/0 معني دار نیست، لذا مي‌توان با اطمینان 95% به اين نتيجه رسيد كه از دیدگاه معلمان مدارس استان ایلام، کیفیت عوامل زمینه ای ( اهداف، دوره های آموزش ضمن خدمت اقدام پژوهی ) برنامه های معلم پژوهنده از مطلوبیت متوسطی برخوردار می باشد.
کلمات کلیدی : hرزیابی معلم پژوهنده الگوی ارزشیابی سیپ (cipp)