اختلالات یادگیری و نقش سیستم آموزشی در آن

فاطمه کرمی1 محمدکرمی2 نسرین مرادی3 هنا صفری4

1) کارشناسی ارشد آنالیز ریاضی، مدرس دانشگاه پیام نور
2) دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی – دانشگاه اراک
3) کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی – مدیر دبیرستان نمونه شهید امیر منصور شاهرضایی
4) کارشناسی ارشد ریاضی(محض) – دبیر دبیرستان نمونه شهید امیر منصور شاهرضایی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(3rstconf.com)
چکیده :
از آنجا که اختلالات یادگیری مانع از شکوفایی استعدادهای دانش آموزان و باعث سرخوردگی و تحقیر آنها می شود، شناسایی و تشخیص اختلالات یادگیری و اقدام در مورد درمان و رفع مشکل آنان امری است که باید موردتوجه دست اندرکاران تعلیم و تربیت قرار گیرد. عواملی نظیر بیماری¬های جسمانی، ناراحتی های عاطفی، نامساعد بودن شرایط خانوادگی و پایین بودن کیفیت آموزشی، یادگیری دانش آموز را مختل می¬کنند و موجب عقب ماندگی تحصیل می شوند. معلمان باید علائم اختلالات یادگیری را بشناسند تا در مواقع ضروری، دانش آموزان مبتلا را به مراجع ذیصلاح ارجاع دهند. از هر سه كودك مبتلا به ناتواني¬هاي يادگيري حدود دو نفر نياز به آموزش هاي جبراني در رياضيات دارند. اين واقعيت ضرورت بهبود روش تدريس رياضيات براي دانش آموزان را مطرح كرده است. در این مقاله که با روش کتابخانه ای و تجربه کاری نگارندگان در فضای آموزشی، انواع اختلال های یادگیری بیان شده و راهکارهای برای حل این وضعیت ارائه شده است.
کلمات کلیدی : اختلالات یادگیری اختلال در ریاضیات تعلیم و تربیت آموزش مستقیم