بررسی رابطه بین هوش معنوی و رضایت شغلی(مطالعه موردی: کارکنان شعب بانک تجارت شهرستان ساری)

بررسی رابطه بین هوش معنوی و رضایت شغلی(مطالعه موردی: کارکنان شعب بانک تجارت شهرستان ساری)

غلامرضا راشدي منش1 ناهيد هاشمي كاشاني2 زهرا غفاري3 محبوبه هوشور4 زهرا شادمنامن5

1) دانشجو كارشناسي ارشد مديريت اجرايي دانشگاه پيام نور مركز ورامين
2) دانشجو كارشناسي ارشد مديريت اجرايي دانشگاه پيام نور مركز ورامين
3) دانشجو كارشناسي ارشد مديريت اجرايي دانشگاه پيام نور مركز قشم
4) دانشجو كارشناسي ارشد مديريت اجرايي دانشگاه پيام نور مركز گرمسار
5) دانشجو كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني دانشگاه پيام نور مركز كرج

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(2meaconf.com)
چکیده :
معنویت و هوش معنوی یکی از مفاهیمی است که اثرگذاری ویژه ای بر روی محیط کار افراد و یا کارایی سازمانی آن ها دارد و با توجه به آن که این مفاهیم در ایجاد ارزش ها و دیدگاه های افراد نقش عمده ای ایفا می کند، بررسی این مفهوم در ادبیات سازمان بسیار حیاتی و ضروری خواهد بود چراکه افراد با چیزی بیش از جسم و فکر خود وارد محیط کار می شوند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی و رضایت شغلی در بین کارکنان شعب بانک تجارت شهرستان ساری می باشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کابردی بوده، به لحاظ روش ، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری را کارکنان شعب بانک تجارت شهرستان ساری تشکیل می دهند که از طریق فرمول کوکران ، تعداد 180 نفر بوسیله نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای عمده در تحقیق حاضر برای جمع آوری داده ها، مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه می باشد. از پرسشنامه هوش معنوی توسط گینگ (2008) که دارای 24 آیتم و با پایایی 93/. و پرسشنامه رضایت شغلی توسط اسپکتور (1994) دارای 38 آیتم و پایایی 89/. استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل فرضیه ها از طریق نرم افزار spss و آزمون همبستگی پیرسون استفاده می گردد. پس از تجزیه و تحلیل آماری، تمامی فرضیه ها مورد تایید قرار گرفتند. بنابراین نتایج نشان دهنده ارتباط معنی دار و مثبت بین هوش معنوی و مولفه های آن بر رضایت شغلی در بین کارکنان شعب بانک تجارت شهرستان ساری می باشد.
کلمات کلیدی : هوش معنوی رضایت شغلی بانک تجارت ساری.