گزینش و اولویت بندی تأمین کنندگان خارجی با استفاده از مدل تاپسیس فازی (مطالعه موردی: شرکت لبنیات پاستوریزه ی پاک تهران)

گزینش و اولویت بندی تأمین کنندگان خارجی با استفاده از مدل تاپسیس فازی (مطالعه موردی: شرکت لبنیات پاستوریزه ی پاک تهران)

شاهین بهره مند1

1) کارشناس ارشد مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات، شرکت لبنیات پاستوریزه پاک تهران، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(2meaconf.com)
چکیده :
تأمین کنندگان یک سازمان، به عنوان جزئی از یک زنجیره ی تأمین، نقش بسزایی را در جریان ورودی مواد اولیه ایفا خواهند کرد و موضوع تأمین مواد اولیه، تأثیر مستقیمی بر روی هزینه ها و سودآوری شرکت ها خواهد داشت. بیشتر پژوهش های صورت پذیرفته در زمینه ی گزینش و اولویت بندی تأمین کنندگان، مربوط به تأمین کنندگان داخلی یک سازمان بوده است بنابراین در مقاله ی پیش رو تلاش بر این بوده است تا عوامل مؤثر بر گزینش تأمین کنندگان خارجی تعیین شده و تأمین کنندگان شرکت نیز اولویت بندی شوند. موضوع گزینش تأمین کنندگان خود را به عنوان یک مسأله ی تصمیم گیری چند معیاره که شامل عوامل کمی و کیفی می باشد مطرح می کند. در مقاله ی پیش رو، بیشتر عوامل تأثیرگذار بر گزینش تأمین کنندگان بصورت کیفی می باشند به همین دلیل کوشش شده تا محاسبات هر چه بیشتر به واقعیت نزدیک باشد و نظرات تصمیم گیرندگان خبره در محاسبات وارد شوند. برای نیل به این هدف، منطق فازی را به کار گرفته و برای اولویت بندی تأمین کنندگان از الگوریتم تاپسیس در فضای فازی بهره جسته ایم.
کلمات کلیدی : مدیریت زنجیره ی تأمین تأمین کننده منطق فازی تاپسیس شرکت لبنیات پاک