بررسی عوامل موثر بر پذیرش بیمه الکترونیک بر اساس مدل پذیرش تکنولوژی دیویس (مطالعه موردی نمایندگان بیمه خراسان رضوی)

بررسی عوامل موثر بر پذیرش بیمه الکترونیک بر اساس مدل پذیرش تکنولوژی دیویس (مطالعه موردی نمایندگان بیمه خراسان رضوی)

سمیرا گداخته1 عل معقول2

1) كارشناسي ارشد رشته مديريت بازرگاني گرایش مدیریت بیمه دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور
2) استادیار دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(2meaconf.com)
چکیده :
چکیده این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بیمه الکترونیک درمیان نمایندگان فروش بیمه شرکت‌های بیمه می‌پردازد.چارچوب این تحقیق مدل پذیرش فناوری دیویس است و عوامل موثر در مدل پذیرش تکنولوژی عبارتند از: متغیرهای خارجی (تجربه، امنیت، تحصیلات)، درک سودمندی، درک سهولت کاربرد، نگرش، قصد استفاده و استفاده واقعی است. پژوهش حاضرازنوع هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی_پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه نمایندگان فروش بیمه شرکت‌های بیمه در استان خراسان رضوی بود، که یک نمونه265 نفری بطورتصادفی انتخاب شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه گردآوری گردید. نتیجه به دست آمده حاکی از آن بود که نمایندگان برای استفاده از یک تکنولوژی خاص بطورکلی ابتدا عامل آن را مورد توجه قرار می‌دهندودرصورتی که سهولت بکارگیری آن وسودمندی آن را درک کنند،اقدام به استفاده از آن باتوجه به عواملی چون تجربه وتحصیلات و امنیت می‌کنند.بنابراین بالابردن ادراک نمایندگان از سهولت کاربرد ودرک سودمندی از هریک از خدمات الکترونیکی بیمه‌ای بیشترین نقش را درنگرش استفاده وبه تبع قصداستفاده ودر نهایت پذیرش تکنولوژی توسط نمایندگان وهمچنین استفاده واقعی را دارد.باتوجه به آنچه ذکرگردید می‌توان نتیجه گرفت:مدل پذیرش تکنولوژی درخصوص بیمه الکترونیک مورد تایید است.
کلمات کلیدی : فناوری اطلاعات بیمه الکترونیک مدل پذیرش فناوری نمایندگان بیمه‌ای درک سودمندی درک سهولت