بررسی نقش به اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری بین سازمانی در عملکرد زنجیره تامین

بررسی نقش به اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری بین سازمانی در عملکرد زنجیره تامین

لاله تشکری1 نگارالسادات احرامیان2

1) کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات- تجارت الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، ایران،
2) دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، ایران،

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(2meaconf.com)
چکیده :
در کسب و کار مدرن رضایت مشتری و ایجاد زنجیره تامین مناسبی که بتواند بالاترین میزان رضایت را در مشتری ایجاد کند بسیار مهم است.زنجیره تامین ذاتا پیچیده است و شامل جریانهای مختلف مالی،اطلاعاتی،مواد در بین شرکای تجاری می باشد.لازمه داشتن یک جریان منظم و روان مادی و مالی بهره گیری از یک سیستم جریان اطلاعات دقیق و کامل و برخورداری از روابط هماهنگ و سازمان یافته با سایر اعضای زنجیره تامین است، بنابراین برقرار نمودن رابطه ای مشخص و مبتنی بر مشارکت و همکاری با سایر اعضای زنجیره مهم و ضروری است .دو مسئله اساسی در زنجیره تامین که می تواند در کارایی زنجیره تامین تاثیر گذار باشد مسئله به اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری بین سازمانی است.استفاده از این دو امکان نیازمند یک سری پیش نیازهای اولیه در رابطه با باورهای شرکای تجاری نسبت به یکدیگر است.تئوری مبادله اجتماعی می تواند به ما کمک کند که توقعمان را در گرفتن امتیاز یا منافعی از شرکای تجاریمان مشخص کنیم. در این مطالعه ما از چهار اصل کلیدی تئوری مبادله اجتماعی به عنوان پیش نیاز روابط و رفتار اشتراکی استفاده کنیم.بنابراین ما یک مدل اولیه ارائه کردیم که رابطه بین اعتماد،تعهد،قدرت و عمل متقابل با اشتراک اطلاعات و همکاری و عملکرد زنجیره تامین را نشان می دهد. این الگو را برای زنجیره تامین حوزه خدمات شهری شهرداریها و پیمانکارنشان استفاده کردیم. نتایج تجربی نشان داد که چهار عامل فوق به چه میزان تعیین کننده میزان به اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری در این زنجیره تامین هستند و همینطور اشتراک اطلاعات و همکاری چه تاثیری روی عملکرد اقتصادی و مخصوصا غیر اقتصادی حوزه خدمات شهری دارند.
کلمات کلیدی : به اشتراک گذاری اطلاعات همکاری بین سازمانی تئوری مبادله اجتماعی عملکرد زنجیره تامین خدمات شهری.