اندازهگيري و تحليل وضعيت يادگيري سازماني در دانشگاهها و مراکز آموزش عالي با استفاده از الگوي DLOQ؛ (مورد مطالعه: یکی از دانشگاه های مرجع غیرانتفاعی کشور)
اندازهگيري و تحليل وضعيت يادگيري سازماني در دانشگاهها و مراکز آموزش عالي با استفاده از الگوي DLOQ؛ (مورد مطالعه: یکی از دانشگاه های مرجع غیرانتفاعی کشور)
يوسف درفش کاويان1 مهدي کلانتري2
1) کارشناسارشد تحقيقات آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن، تهران،
2) دکتري مديريت آموزش عالي و استاديار دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن، رودهن، ايران،
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(2meaconf.com)
چکیده :
سازمان يادگيرنده، سازماني است که براي بهبود مداوم، يادگيري مداوم را همراه با ظرفيت تغيير و تحول در دستور کار دارد. در اين سازمان افراد داراي آرمان مشترک بوده و با بررسي و تفسير محيط اطراف، اقدام به خلق دانش جديد کرده و از آن بهمنظور توليد محصولات و خدمات نوآورانهاي که برآوردکننده نيازهاي مشتري است، اقدام ميکنند. دانشگاه يادگيرنده در قامت يک سازمان قادر به شناسايي و پاسخ به محيط دروني و بيروني(ارتباطات بين آنها) از طريق توليد، انتشار و کاربرد اطلاعات و دانش خواهد بود. تحقق دانشگاه يادگيرنده مستلزم ايجاد محيطي بهينه براي دانشجويان، اعضاي هيأتعلمي و کارکنان، با تمرکز بر ايجاد نوآوري و توسعه تکينکها، شايستگيها و دانش است. هدف از اين پژوهش اندازهگيري از وضعيت يادگيري سازماني در يکي از دانشگاههاي غيرانتفاعي مرجع کشور است که در آن رويکردي ترکيبي از الگوي واتکينز و مارسيک را به واسطه ابزار DLOQ بهکار بردهايم. اعتقاد ما بر اين است که برآيند حاصل از هفت مؤلفه اين الگو، دستيابي به سازماني يادگيرنده و چهبسا دانشگاهي يادگيرنده باشد. روش مورد استفاده ما پيمايشي از نوع توصيفي است که سطح يادگيري سازماني را در دو وضعيت موجود و مطلوب اندازهگيري خواهد کرد. نمونه آماري طبق جدول مورگان، 113 نفر از جامعه 165 نفري کارکنان عضو و غيرعضو هيأتعلمي دانشگاه ميباشند. نتايج نشان داد که اين دانشگاه با درجات متفاوتي، در سطح پايينتر از متوسط ميانگين نظرات، يادگيرنده است.
کلمات کلیدی :
يادگيري سازماني
دانشگاه يادگيرنده
الگوي DLOQ.