بررسي نقش استفاده کتابهای کمک آموزشی بر رشد تحصیلی دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمايي شهرستان كليبر از دیدگاه معلمان راهنمایی منطقه کلیبر

بررسي نقش استفاده کتابهای کمک آموزشی بر رشد تحصیلی دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمايي شهرستان كليبر از دیدگاه معلمان راهنمایی منطقه کلیبر

فرشيد رستم‌زاده1

1) کارشناس ارشد رشته، علوم تربيتي گرايش، برنامه ريزي آموزشي دانشگاه آزاد اسلامی واحد دانشگاه آزاد تبریز

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(2meaconf.com)
چکیده :
هدف اين تحقيق تعيين نقش کتابهاي کمک آموزشي بر رشد تحصيلي پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمايي شهرستان كليبر از ديدگاه معلمان راهنمایی منطقه کلیبر آذربایجان شرقی می باشد تحقيق از نظر هدف کاربردي و از نظر ماهيت از نوع توصيفي است . روش تحقيق ما در اين پژوهش علي مقايسه‌اي (پس رويدادي) است. جامعه آماري ش در اين پژوهش شامل كليه دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمايي شهرستان كليبر كه 20 كلاس به تعداد 1018 نفر است مي‌باشد. روش آماری مورد استفاده در اين جامعه ، روش نمونه گيري در دسترس و خوشه تصادفی می باشد و طبق جدول مورگان 160 نفر از دانش آموزاان به عنوان حجم نهایی ، كه از اين تعداد 80 نفر مربوط به گروه استفاده كننده از وسايل كمك آموزشي و 80 نفر مربوط به گروه عدم استفاده‌كننده از وسايل كمك آموزشي مي‌باشد. ابزار جمع آوري اطلاعات شامل دو پرسشنامه محقق و پرسشنامه انگيزه پيشرفت هرمنس است.. براي برآورد پايايي پرسشنامه ها از آلفاي کرانباخ استفاده گرديد که مقدار پايايي براي پرسشنامه مذکور (776/.) محاسبه گرديد. در ضمن روايي آنها توسط کارشناسان حوزه علوم تربيتي مورد تاييد قرار گرفته است . و اطلاعات به دست امده از پرسشنامه توسط نرم افزار SPSS ورژن 18 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج تحقيق حاكي است كه استفاده از وسايل كمك آموزشي در تدريس باعث افزايش انگيزش پيشرفت در دانش‌آموزان و بهبود پيشرفت تحصيلي آنها مي‌شود. ميزان تاثير استفاده از وسايل كمك آموزشي در يادگيري بطور معني‌داري بالاتر از حد متوسط مي‌باشد. در هر دو گروه ميزان تاثير استفاده از وسايل كمك آموزشي در يادگيري بطور معني‌داري بالاتر از حد متوسط مي‌باشد (ميانگين بيشتر از 3 و سطح معني‌داري كمتر از 05/0 است). ميزان دسترسي معلمان و دانش‌آموزان به استفاده از وسايل كمك آموزشي در حد پايين است.
کلمات کلیدی : دانش اموزان دوره راهنمایی پيشرفت تحصيلي انگيزش پيشرفت تکنولوژی آموزشی