ارزیابی و اولویت‌بندی فاکتورهای سود و هزینه در توسعه برند (مطالعه موردی: بانک صادرات شهر زاهدان)

ارزیابی و اولویت‌بندی فاکتورهای سود و هزینه در توسعه برند (مطالعه موردی: بانک صادرات شهر زاهدان)

آرشام هنرکار آشنا1 وحید برادران2 ابوالفضل کیخا3

1) گروه مهندسی صنایع، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران -
2) نویسنده مسئول: استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران -
3) گروه مهندسی صنایع، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران -

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(2meaconf.com)
چکیده :
طی سال‌هاي اخیر بسیاري از سازمان‌ها به این باور رسیده‌اند که برندهاي محصولات و خدمات یکی از باارزش‌ترین دارایی آنها است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و اولویت‌بندی فاکتورهای سود و هزینه در توسعه برند بانک صادرات زاهدان صورت گرفته است. روش تحقیق حاضر، توصيفي بوده كه به صورت پيمايشي انجام شده و از لحاظ هدف تحقیق، کاربردی محسوب می‌شود. جامعه آماری پژوهش گروهی متشکل از خبرگان و صاحب‌نظران بانک صادرات است و نمونه‌ای به حجم 10 نفر به دلیل آشنایی کامل آنها با موضوع انتخاب شده است. برای گردآوری داده‌های پژوهش از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است. شاخص سازگاری پرسشنامه‌های مقایسه زوجی کوچک‌تر از 1/0 و در محدوده قابل قبول بوده است. در این پژوهش براي تعیین اولویت معیارهای اصلی از رویکرد ترکیبی مدل‌هاي تصميم‌گيري چند معياره ANP فازی استفاده شده است. نخست با استفاده از ماتریس مقایسه زوجی، هر یک از معیارهای اصلی براساس هدف تعیین اولویت و سپس برای شناسایی روابط میان معیارها از تکنیک DEMATEL بهره گرفته شده است. با استفاده از محاسبات سوپرماتریس حد و تکنیک ANP به تعيين اولويت نهایی معیارها پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد میان این دو فاکتور، فاکتور سود در رتبه اول و فاکتور هزینه در رتبه دوم قرار می‌گیرد.
کلمات کلیدی : استراتژی برند توسعه برند تکنیکANP تکنیک DEMATEL