تأثیر فناوری اطلاعات بر تعهد سازمانی کارکنان (مطالعه موردی: شعب موسسه اعتباری کوثر استان تهران)

تأثیر فناوری اطلاعات بر تعهد سازمانی کارکنان (مطالعه موردی: شعب موسسه اعتباری کوثر استان تهران)

علي نوروزنيا1

1) دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت اجرايي دانشگاه پيام نور مركز بابل

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(2meaconf.com)
چکیده :
در عصر حاضر، سازمان ها به سمت فرآیند گرایی حرکت می کنند و توجه مدیران روی فرآیندهای سازمان متمرکز شده است. در نتیجه فناوری های اطلاعات ، یک عامل توانمند برای این اطلاعات است . سازمان ها برای افزایش یکپارچگی و استاندارد کردن فرآیند ها ، افزایش سرعت روند جهانی شدن، بازسازی و تغییرات مکرر تجارت به فناوری اطلاعات نیازمندند .تعهد سازمانی به عنوان یک اعتبار روانی در شخص برای سازمان، شناخته شده و خود دربرگیرنده عناصری همچون تعلق شغلی ، وفاداری و اعتقاد به ارزش های سازمان می باشد. وجود نیروی انسانی متعهد، وجهه سازمان را در اجتماع مهم جلوه داده و زمینه را برای رشد و توسعه سازمان فراهم می کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر تعهد سازمانی کارکنان شعب موسسه اعتباری کوثر استان تهران است. این پژوهش از نظرهدف کاربردی و از حیث روش جزو تحقیقات توصیفی- پیمایشی به شمار می آید . جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق به منظور ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق از کتاب ها ، مقالات تخصصی و مجلات و به منظور گردآوری داده های مورد نیاز از روش تحقیق میدانی به وسیله پرسشنامه استفاده شده است . جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان شعب موسسه اعتباری کوثر استان تهران تشکیل می دهند که بر اساس جدول کرجسی-مورگان نمونه ای متشکل از 338 نفر از آنها مورد بررسی قرار گرفته است. از روش های آمار توصیفی و استنباطی بوسیله نرم افزار آماری SPSS و آزمون تی تک نمونه ای ، فرضیات اصلی و فرعی پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. پس از تحلیل اطلاعات تمامی فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار گرفتند یعنی فناوری اطلاعات بر تعهد سازمانی کارکنان شعب موسسه اعتباری کوثر استان تهران تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
کلمات کلیدی : فناوری اطلاعات تعهد کارکنان سازمان