تاثیر حضور کودکان در مراکز پیش دبستانی بر رشد اجتماعی-کلامی آنان در سالهای تحصیلی 1393-1394 در شهرستان یزد

تاثیر حضور کودکان در مراکز پیش دبستانی بر رشد اجتماعی-کلامی آنان در سالهای تحصیلی 1393-1394 در شهرستان یزد

رویا رحمانیان1

1) کارشناس ارشد علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(4rstconf.com)
چکیده :
چکیده هدف پژوهش حاضر تاثیر حضور کودکان در مراکز پیش دبستانی بر رشد اجتماعی-کلامی آنان در سالهای تحصیلی 1393-1394 شهرستان یزد است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش دبستانی شهر یزد در سال تحصیلی 1393-1394 به تعداد 2020 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول جدول مورگان وکرجسی 322 نفر بصورت نمونه گیری خوشه ای تعیین شد. ابزار جمع آوري اطلاعات شامل مقیاس مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) SSRS، آزمون وکسلر(تست کلامی)، مقیاس حافظه وکسلر (فرم الف) شامل 7 آزمون فرعی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون همزمان و چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد بین رشد کلامی کسانی که پیش دبستانی را گذرانده اند و کسانی که نگذرانده اند تفاوت معناداری وجود دارد (01/0,P<49/168 F(1,288)=) و کسانی که پیش دبستانی را گذرانده اند از رشد کلامی بیشتری برخوردار هستند. بین رشد اجتماعی کسانی که پیش دبستانی را گذرانده اند و کسانی که نگذرانده اند تفاوت معناداری وجود دارد (01/0,P< 5/69 F(1,288)=) و کسانی که پیش دبستانی را گذرانده اند از رشد اجتماعی بیشتری برخوردار هستند.
کلمات کلیدی : پیش دبستانی اجتماعی کلامی کودکان