مقایسه تاریخی و تحلیل مبانی عادت از منظر روان شناسی و قرآن
مقایسه تاریخی و تحلیل مبانی عادت از منظر روان شناسی و قرآن
محمد جعفر حسام محمدی1 دکتر کاظم قاضی زاده2 کوروش محمدی 3
1) دانشجوی دکتری مدرسی معارف دانشگاه قرآن و حدیث قم
2) استادیار ، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، مدیر گروه قرآن دانشگاه قرآن و حدیث قم
3) کارشناس ارشد تاریخ اسلام دانشگاه آزاد محلات
محل انتشار :
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(4rstconf.com)
چکیده :
بسیاری از اعمال و رفتارهای انسان به صورت یک عادت در زندگی تکرار میشوند. مطالعات روانشناسی نشان داده اند که ۹۵ درصد از همه ی چیزهایی که احساس می کنیم، فکر می کنیم، انجام می دهیم و به آن ها دست پیدا می کنیم درنتیجه ی یک عادت یاد گرفته شده است! ما با غرایز متولد شده ایم اما عادت ها را در طول زمان پرورش می دهیم. در دوران کودکی مجموعه ای از پاسخ های شرطی را یاد می گیریم که ما را به عکس العمل غیر ارادی در خیلی از موقعیت ها سوق می دهند. در واقع شخصیت ما را عادات ما شکل می دهند. نظر به اهمیت موضوع عادت در تربیت و شخصیت انسان بر آن شدیم تا در این تحقیق مبانی و عوامل تشکیل عادت را مورد کاوش قرار داده و از آنجا که به جهت نقش مهم عادت در تربیت هم در روان شناسی و هم در قرآن به این موضوع پرداخته شده مقایسه ای بین دو دیدگاه داشته باشیم. روش تحقیق ما کتابخانه ای است. در قرآن و روانشناسی برای مبانی روان شناختی انسان، دیدگاه های مشترک و نظریه های متمایزی وجود دارد لاجرم در تحلیل مبانی عادت بین قرآن و روان شناسی نیز نظریات اشتراکی و اختصاصی وجود دارد که ما در صدد کشف و تبیین آن هستیم. نگاه روان شناسی به رفتار و چگونگی به وجود آمدن رفتار متمرکز شده اما قرآن به شخصیت و انگیزه محرک توجه می کند.
کلمات کلیدی :
عادت
مبانی
روان شناسی
قرآن
تاریخ قرآن