مقایسه تاریخی و تحلیل مبانی عادت از منظر روان شناسی و قرآن

محمد جعفر حسام محمدی1 دکتر کاظم قاضی زاده2 کوروش محمدی ‏3

1) دانشجوی دکتری مدرسی معارف دانشگاه قرآن و حدیث قم
2) استادیار ، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، مدیر گروه قرآن دانشگاه قرآن و حدیث قم
3) کارشناس ارشد تاریخ اسلام دانشگاه آزاد محلات

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(4rstconf.com)
چکیده :
بسیاری از اعمال و رفتارهای انسان به صورت یک عادت در زندگی تکرار می‌شوند. مطالعات روانشناسی نشان داده اند که ۹۵ ‏درصد از همه ی چیزهایی که احساس می کنیم، فکر می کنیم، انجام می دهیم و به آن ها دست پیدا می کنیم درنتیجه ی ‏یک عادت یاد گرفته شده است! ما با غرایز متولد شده ایم اما عادت ها را در طول زمان پرورش می دهیم. در دوران کودکی ‏مجموعه ای از پاسخ های شرطی را یاد می گیریم که ما را به عکس العمل غیر ارادی در خیلی از موقعیت ها سوق می دهند. ‏در واقع شخصیت ما را عادات ما شکل می دهند. نظر به اهمیت موضوع عادت در تربیت و شخصیت انسان بر آن شدیم تا در ‏این تحقیق مبانی و عوامل تشکیل عادت را مورد کاوش قرار داده و از آنجا که به جهت نقش مهم عادت در تربیت هم در روان ‏شناسی و هم در قرآن به این موضوع پرداخته شده مقایسه ای بین دو دیدگاه داشته باشیم. روش تحقیق ما کتابخانه ای است. ‏در قرآن و روانشناسی برای مبانی روان شناختی انسان، دیدگاه های مشترک و نظریه های متمایزی وجود دارد لاجرم در ‏تحلیل مبانی عادت بین قرآن و روان شناسی نیز نظریات اشتراکی و اختصاصی وجود دارد که ما در صدد کشف و تبیین آن ‏هستیم. نگاه روان شناسی به رفتار و چگونگی به وجود آمدن رفتار متمرکز شده اما قرآن به شخصیت و انگیزه محرک توجه ‏می کند.‏
کلمات کلیدی : عادت مبانی روان شناسی قرآن تاریخ قرآن