قالی عمواوغلی چرا و چگونه به شهرت رسید

شکوفه مصباحی1

1) مهندس

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(4rstconf.com)
چکیده :
بسیاری از هنرمندان ایرانی آثار نفسیی خلق کرده¬اند که در دنیا پرآوازه است، اما از پیشینه و شرایط زندگی آنان اطلاعات کافی در دست نیست. خاندان عمواوغلی که از تولید¬کنندگانِ چیره دست قالی دوره قاجار و پهلوی بوده اند در زمره این گروه قرار دارند. مستنداتی که در مورد زندگی خاندان عمواوغلی وجود دارد، بسیار اندک است و بخش های مهمی از آن در هاله ابهام قرار دارد. قالی¬های شهیر برادران عمواوغلی از ویژگی های ناب و منحصر به فردی برخوردار است که آن ها را از بسیاری قالی های دیگر متمایز کرده است. دقت و نظارت صحیح بر برپایی دار قالی به خصوص در اندازه های بسیار بزرگ، طرح هایی نو و اصیل، آماده¬سازی نخ های لطیفِ پشمی و سپس رنگ آمیزی آن به جلوه هایی بسیار درخشان و با ثبات، ریز بافتی و مقاط بسیار بالا در قالی¬های نفیس، گلیمه¬بافی ابداعی در دور تا دور قالی، ... از یک سو و از سوی دیگر، ارتباط داشتن با قوام¬السلطنه و کوزه¬کنانی، سفارش گرفتن از افراد سرشناس و صاحب قدرت دولتی و بهره مند بودن از همراهی استادکاران بافنده، نقشه کش، رنگرز، رفوگر و ... از مهم ترین رموز موفقیت و شهرت آن ها و ماندگاری آثارشان است. در این مقاله با بررسی آثار پرآوازه و نفیسِ برجا مانده از برادران عموغلی، ویژگی¬های مشترک و تفاوت¬های موجود در تولیداتِ مختلف کارگاه¬های آنان و دلایل برتری آثار ایشان شناسایی و معرفی شده است.
کلمات کلیدی : قالی مشهد . قالی موزه¬ای . قالی عمواوغلی . رنگرزی . چله¬کشی قالی . بافت قالی . گلیمه . کارگاه قالیبافی