ارائه یک رویکرد مبتنی بر بهینهسازی برای کنترل ازدحام در شبکههای موردی میان خودرویی با استفاده از خوشهبندی K-Means
ارائه یک رویکرد مبتنی بر بهینهسازی برای کنترل ازدحام در شبکههای موردی میان خودرویی با استفاده از خوشهبندی K-Means
اعظم شیخیان دهکردی1 سرخوش صدیقی چهار برج2
1) دانشجویی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش شبکه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر،
2) استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر، گروه فناوری اطلاعات، بوشهر،
محل انتشار :
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(4rstconf.com)
چکیده :
شبکههای موردی میان خودرویی مجموعهای از گرههای متحرک هستند که ایـن گرهها وسایل نقلیه را شامل میشوند، خودروها از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط بین وسایل نقلیه مجاور و همچنین وسایل نقلیه با تجهیزات ثابت مجاور که معمولاً تجهیزات کنار جادهای هستند استفاده میکنند. خودروها میتوانند بهصورت کاملاً مستقل باهم ارتباط برقرار کنند این شبکهها قابلیت انعطاف بالایی دارند که هیچ ساختار زیر بنایی و یا ناظر مرکزی ندارند توپولوژی شبکههای موردی میان خودرویی دائماً در حال تغییر است با توجه به افزایش تصاعدی تعداد گرهها در یک منطقه عملاً ارسال و دریافت اطلاعات توسط گرههای شبکه افت محسوسی پیدا میکنند که یکی از مهمترین مسائل در این شبکهها مسئله کنترل ازدحام است. درصورتیکه خطا در انتشار اطلاعات وجود داشته باشد رانندگان چون اطلاعات ضروری را بهموقع دریافت نکردهاند نمیتوانند عکسالعمل مناسبی نشان دهند. لذا برای مدیریت کنترل ازدحام از الگوریتم خوشهبندی k-means برای خوشهبندی وسایل نقلیه استفاده میکنیم سپس برای بهینهسازی نرخ انتقال با در نظر گرفتن فاکتورهای تأخیر و لرزش از الگوریتم بهینهسازی کلونی مصنوعی زنبورعسل استفاده میشود. شبیهسازی طرح معرفیشده شامل سناریوی جادههای شهری است. با معرفی پارامترهای این سناریو و سپس راهاندازی یک محیط شبیهسازی که این پارامترها در آن لحاظ شده باشند، الگوریتم پیشنهادی خود را از ابعاد مختلف موردبررسی قرار میدهیم و برای مقایسه روش خود دو الگوریتم CSMA/CA D-FPAV, در نظر گرفتیم.
کلمات کلیدی :
واژگان کلیدی: “کنترل ازدحام”
“خوشهبندی”
“شبکههای موردی میان خودرویی”
“بهینه سازی”