نقش حفاظت كاتدي در بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش موارد تعمیراتی شناورهای دریایی

نقش حفاظت كاتدي در بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش موارد تعمیراتی شناورهای دریایی

محمد اسماعیلی صفا1

1) دانشجوی کارشناسی مکانیک، مازندران،دانشگاه بابلسر

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(4rstconf.com)
چکیده :
شاخص مصرف انرژي در شناورهای دریایی، ميزان مصرف سوخت است و راهكارهاي كاهش مصرف سوخت در شناورها بايد مورد بررسي و شناسايي قرار گيرد.بي گمان يكي از هزينه هاي اساسي صنايع دريايي كشور كه بخش اعظم آن در برآورد خسارتهاي وارد شده سالانه پنهان مي ماند،خسارتها و هزينه هاي خوردگي است. ايجاد خوردگي در بدنه كشتي، پروانه و ... باعث مي شود مصرف سوخت شناور به ميزان ده درصد افزايش يابد كه اين افزايش سوخت بدليل ايجاد اصطكاك در بدنه و ساير مناطق كشتي مي باشد و اصطلاحا كشتي به راحتي بر روي آب سر نمي خورد. یکی از این راهکارها كم كردن خوردگي بر روي سازه كشتي با استفاده از حفاظت كاتدي می باشد که عامل مهمي در جهت كاهش سوخت و تسهيل حركت شناور در آب مي باشد . بنابرای در طراحی تمامی كشتيها مي بایست به عامل خوردگی و تاثير آن بر مصرف سوخت توجه خاصی مبذول نمود.لذا در این مقاله در نظر داریم با مروري بر یکی از روشهای جلوگيري از خوردگي كشتيها،حفاظت کاتدی،نقش آن را در مديريت مصرف انرژي در صنعت دریایی و کاهش دفعات تعمیرات و تاثیر آنها بر ابعاد اقتصادی شناورها مورد بررسی قرار دهیم. بررسی مباحث نشان میدهد که بهره گیری از این روشها، منابع زیست محیطی و اقتصادی را نیز تضمین میکند.
کلمات کلیدی : مدیریت انرژی سوخت خوردگی بهره وری حفاظت کاتدی آند