سنجش و ارزیابی سرمایه فکری آموزش و پرورش شهرستان ساری.

سنجش و ارزیابی سرمایه فکری آموزش و پرورش شهرستان ساری.

مریم تقوایی یزدی1 لیلا مردانی2

1) دكتري تخصصي مديريت آموزشي عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساري- ایران Email:
2) دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساري- ایران Email:

محل انتشار : پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(5meaconf.com)
چکیده :
چکیده با ورود به هزاره سوم و تغییر مزیت های رقابتی در این عصر از دارائی های مشهود به دارائی های نامشهود و اختصاصاً سرمایه فکری، این پژوهش ابتدا به دنبال تدوین شاخص هایی جهت سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش و پرورش و سپس بررسی روند رشد شاخص های سرمایه فکری در اداره آموزش و پرورش شهرستان ساری در سال های 1381 لغایت 1390 می باشد. این پژوهش بر اساس مدل اسکاندیا انجام شده است. در مدل اسکاندیا سرمایه فکری به دو بخش سرمایه انسانی و ساختاری تقسیم شده که خود سرمایه ساختاری نیز به سرمایه سازمانی و مشتری و نوآوری تقسیم بندی می شود. پس از محاسبه نرخ رشد سالانه هر یک از شاخص ها در طی 10 سال به وسیله پرسشنامه، اهمیت هر یک از شاخص ها در میانگین آنها اعمال شده و داده های پژوهش به وسیله نرم افزار Spss و توسط آزمون رتبه ای فریدمن آزمون گردیده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات بیانگر این نکته است که میانگین نرخ رشد سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری-مشتری و سرمایه ساختاری- نوآوری در طول دوره 10 ساله اختلاف معنی داری نداشته و فقط میانگین نرخ رشد سرمایه ساختاری-سازمانی دارای اختلاف معنی داری می باشد.
کلمات کلیدی : واژگان كليدي: سرمايه فکری سرمایه انسانی سرمایه ساختاری سرمایه مشتری سرمایه نوآوری