اثربخشی سرمایه فکری بر کارآمدی تعلق خاطر سازمانی (مطالعه موردی: اداره کل گمرکات استان کرمانشاه)

اثربخشی سرمایه فکری بر کارآمدی تعلق خاطر سازمانی (مطالعه موردی: اداره کل گمرکات استان کرمانشاه)

محمد محمد رضا باغنی1 پردیس فرجی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

محل انتشار : پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(5meaconf.com)
چکیده :
در عصر حاضر با رشد اقتصاد مبتنی بر دانش یا دانش محور، دارایی های نامشهود شرکت ها و سرمایه فکری آن ها کلیدی برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار هستند. و به همین دلیل توجه به اقلام نامشهود در زمینه های متعددی از جمله اقتصاد، حسابداری و مدیریت استراتژیک به طور سریعی رشد یافته است. دانش یک مزیت رقابتی است که در استراتژی تجاری سازمان ها مورد توجه قرار می گیرد و این امر تحت تاثیر تعلق خاطر سازمانی می باشد از این رو پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش سرمایه فکری بر تعلق خاطر سازمانی اداره کل گمرکات استان کرمانشاه انجام شد. جامعه آماری تمام کارکنان اداره گمرکات کرمانشاه برابر با 140 نفر بود. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی و با استفاده از جدول مورگان تعداد103کارمند انتخاب شدند در تحقيق حاضر با استفاده از دو نرم افزار اس. پی. اس. اس15 و لیزرل براي تحليل داده ها استفاده شده است. نتایج پژوهش حآکی از آن است که بین سرمایه فکری و ابعاد آن (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری) بر تعلق خاطر سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
کلمات کلیدی : سرمایه فکری سرمایه انسانی سرمایه ساختاری سرمایه مشتری تعلق خاطر سازمانی.