تعیین موقعیت استراتژیک معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از ماتریس IE

تعیین موقعیت استراتژیک معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از ماتریس IE

اصغر نجفی1 مهرزاد حمیدی2 سید نصرالله سجادی3 حسین رجبی4 رسول نظری5 جمشید همتی6

1) دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران -پردیس بین الملل کیش
2) دانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
3) دانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
4) استادیار پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران
5) استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
6) عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

محل انتشار : پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(5meaconf.com)
چکیده :
چکیده یکی از اساسی ترین مراحل تدوین برنامه استراتژیک ، تعیین موقعیت استراتژیک سازمان به شمار میرود. حال چنانچه این جایگاه به درستی تعین نشود استراتژیهای تدوین شده مناسب نبوده وموجب انحراف سازمان از مسیر درست و به تبع آن هدر رفتن منابع مختلف سازمان را در پی خواهد داشت. هدف از انجام این پژوهش تعیین جایگاه استراتژیک معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی در راستای برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران بوده است.جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان حوزه ستادی معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی،مسولین تربیت بدنی این دانشگاه در کلیه استانهای کشور و اساتیدمدیریت ورزشی کشور بودند(46 نفر). که با توجه به محدود بودن جامعه آماری همگی به صورت هدفمند و کل شمار به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از اسناد ومدارک ،پیشینه تحقیق ،پرسشنامه، نظر سنجی وجلسات شورای راهبردی استفاده شد و همچنین روایی صوری پرسشنامه نهایی SWOT توسط خبرگان تایید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (91/) مورد تایید قرار گرفت..سپس در قالب جلسات متعدد و چندین مرحله تحلیل راهبردی 18 قوت ،16ضعف ، 13فرصت و17 تهدید تایید و رتبه بندی گردیدند. همچنین به منظور شناسایی و تعیین جایگاه استراتژیک از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی(IFE)،ماتریس ارزیابی عوامل خارجی(EFE)استفاده گردید که پس از تجزیه و تحلیل این عوامل و تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی(IE )محرز گردید که معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی در موقعیت راهبردی ST قرار دارد . این امر بیانگر آن است که قوتهای درونی معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی بر ضعفهای آن برتری داشته و از لحاظ فاکتورهای خارجی با تهدید روبرو می باشد . این بدان معنی است که هدف گذاری می بایست توسعه ای و استراتژی ها بیشتر از نوع استراتژی های رقابتی باشند، تا این بخش هر چه بهتر بتواند به اهداف از پیش تعیین شده دسترسی پیدا نماید.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی :برنامه استراتژیک تحلیل SWOT ماتریسIE موقعیتST